Det er ingen hemmelighet at det er mye kalorier i alkohol, men hva «koster» det – i kalorier og fysisk form – å ta seg en tur på byen?

– Det dumme med alkohol, er at man ikke blir særlig mett av det. Hadde man blitt mett, hadde det nok vært enklere å begrense seg.

Det sier Karoline Steenbuch Lied, ernæringsfysiolog og fagansvarlig for kosthold i Roede.

– Enkelt forklart er det like mye kalorier i en halvliter øl som to bananer. Og det er få som greier å spise åtte-ti bananer på få timer, sier Lied.

ØL ELLER VIN? Hva er verst og hva er best å drikke dersom du vil ned i vekt? Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold i Roede, svarer i ukens episode av Sprekpodden.
Magnus Knutsen Bjørke

Nattmat og dagen derpå

Men en kveld på byen kan være mer enn bare drikke.

– Drikker du fire-fem øl og plukker opp en kebab eller en pizza på vei hjem, kan du raskt få i deg dagsbehovet til en kvinne sett i kalorier, sier Lied.

Hun understreker at det er derimot ikke er en god idé å droppe middagen for å «spare» kalorier.

– Men det hjelper å spise litt sunnere dagen før eller etter, og være litt mer fysisk aktiv. Vektreduksjon handler først og fremst om totalregneskapet.

I tabellen under kan du se forskjellen på kaloriinnholdet i noen populære drinker.

– Ta smarte valg

Kostholdseksperten mener det er helt lov å kose seg moderat med alkohol – selv om man står midt i en livsstilsendring og skal ned i vekt.

– Men ta smarte valg. Når man skal gjøre endringer ligger nøkkelen i å planlegge. Bestem deg på forhånd hvor mange enheter du skal drikke, og ha mat klar hjemme dersom du vet du er sulten, sier Lied.

Vil du høre flere tips og råd om trening og alkohol, og alkohol og vektnedgang – hør ukens Sprekpodden her!