Mange nordmenn tilbringer arbeidsdagen sittende foran en skjerm. Timesvis uten særlig bevegelse eller aktivitet. Helsedirektoratets anbefalning for voksne mennesker er minimum 150 minutter moderat mosjon, eller 75 minutter med høy intensitet i uken.

Er du blant dem som bruker store deler av dagen på baken, mener en internasjonal analyse at mengden med mosjon bør være langt høyere. I analysen, som ble publisert på Norges Idrettshøgskoles hjemmesider, heter det at de er kommet frem til hvor mye det må trenes per dag for å kompensere for 8-10 timers stillesitting om dagen.

Målet var ifølge NIHs nettsider å finne ut «om fysisk aktivitet kan redusere eller eliminere koblingen mellom stillesitting og dødelighet».

Så mye betyr aktiviteten

— Våre resultater som baserer seg på den mest omfattende studien til nå, viser tydelig at en høy grad av fysisk aktivitet kan eliminere koblingen mellom stillesitting og for tidlig død, sier professor Ulf Ekelund.

Resultatet var at dem som var mest aktive ikke hadde noen økt fare for tidlig død selv om de satt stille mer enn åtte timer hver dag. Studien viste at de 25 prosent mest fysisk aktive ikke hadde økt dødelighet selv om de satt mer enn 8 timer per dag.

For dem som var lite aktive samtidig som de brukte mer enn åtte timer av dagen sittende, økte faren for en tidlig død med 59 prosent sammenlignet med de mest aktive.

Helsedirektoratet omtaler utfordringen med for mye stillesitting på sine hjemmesider. De legger vekt på viktigheten av å holde seg smått aktiv gjennom hele dagen, istendenfor én omfattende treningsøkt i løpet av dagen.

— Lange perioder med stillesitting bør avbrytes med lett aktivitet. Bytt ut stillesitting og tid i ro mot aktivitet med lav intensitet hvor du står, går eller rusler, skriver de.

Foreslår 60-75 minutters trening

Anbefalingen i kjølvannet av studien er at de som sitter stille mellom 8-10 timer hver dag, må trene mellom 60-75 minutter hver dag tilsvarende rask gange for å eliminere faren for en tidlig død som resultat av stillesitting.

(for abonnenter) — Folkehelsebudskapet er klart: Dersom du av en eller annen grunn for eksempel arbeid, blir tvunget til å sitte stille en stor delav dagen, blir det enda mer viktig å være fysisk aktiv resten av dagen. Gjerne en time hver dag, sier Ekelund.

Idrettslege Thor-Øistein Endsjø mener en time med trening ikke nødvendigvis er nok.

— Det som er et poeng, er at i internasjonal forskning på dette, som har kommet i løpet av de siste to-tre årene, er at stillesitting i fire-fem timer per dag mer ellermindre sammenhengende, er helsemessig nedbrytende. Selv en time trening om dagen klarer så vidt å veie opp for det, sier han.

Farlig nesten uansett

Han mener at analysen også bør vurderes utifra at den ikke har tatt for seg hva sittestillingen i seg selv innebærer.

Thor-Øistein Endsjø har vært medisinsk ansvarlig for flere norske landslag. Her med Olaf Tufte fra ro-VM i 2007.
Terje Bendiksby, NTB Scanpix

— Så kan man lure på, hva er det det veier opp for? Jo, det veier så vidt opp for de negative helsegevinstene, som går på alt fra insulin sensibilitet, svingende blodsukker, fettstoftskifte i kroppen og inflammasjons dempende substanser som dannes i arbeidende muskulatur. Men de negative effektene av at man sitter stille enn fem timer sammenhengende, oppveies knapt av denne daglige treningen, sier han.- Jeg tror egentlig at man måvære klar over at sammenhengende sitting er helsefarlig nesten uansett hva du gjør ellers, sier Endsjø.

Han viser til tidligere arbeid som viser til at det er effektivt å gjøre små grep i løpet av arbeidsdagen.

— Det er gjort forskning på at når man skifter tilarbeidspulter hvor man står, der man har stått på møter, eller det har hvert 45 minutt blitt gitt råd om at de skal reise seg opp fra stolen, være litt fysisk aktiv i tre-fire minutter før de setter seg ned igjen. Da ser det ut som de negative effektene elimineres delvis. Hvis du i tillegg til dette trener, ser det ut til at enderesultatet blirbra, sier idrettslegen.