• Les alle spørsmålene og svarene under!

Cathrine Borchsenius og Helene Høimyr stilte i dag til nettmøte om trening, kosthold og helse.

Spørsmålene var mange, så de klarte dessverre ikke å svare på alle.

Noe av det folk lurte på var:

  • Hva er best for å øke styrken - lite vekt og mange repetisjoner, få repetisjoner og mye vekt, eller en mellomting?
  • Hva er en sunn oppskrift for vektøkning for undervektige?
  • Hvis man har lite tid til å trene enkelte uker, hvilken trening bør man prioritere?
  • Hva er mest effektivt av langkjøring og 4x4-intervaller for å gå ned i vekt?
  • Holder det med kondisjonstrening hvis man vil gå ned i fettmasse, eller må man trene styrke også?

Kosthold vanskeligere enn trening

Det var også flere spørsmål om kosthold og trening for gravide, og som vanlig mange spørsmål om vektnedgang.

– Det er flere som sliter med kostholdet enn med treningen. Det skyldes kanskje at kosthold oftere er knyttet til følelser som stress, kos og tristhet, sier Borchsenius.

Hun forteller at en del av spørsmålene rundt vektnedgang hadde et annet fokus enn tidligere.

– Tidligere ville man bare ned i vekt. Nå vil man ned i vekt samtidig som man bygger muskler, sier hun.

Syv styrkeøvelser

Helene Høimyr fikk også spørsmål om enkle styrkeøvelser for nybegynnere. Da anbefalte hun disse syv som en start:

  1. Knebøy (underkropp)
  2. Utfall (underkropp)
  3. Pushups, gjerne mot et bord eller benk, på knær eller tær (bryst, armer og kjerne)
  4. Liggende rygghev (de lange ryggstrekkerne)
  5. Sidehev (kjernemuskulatur og side)
  6. Dips (bakside arm)
  7. Hofteløft med føtter på benk/stol (underkropp)

Cathrine Borchsenius er klinisk ernæringsfysiolog og har erfaring fra flere av landets sykehus og legesentre. Hun er også gründer og daglig leder av Bramat.no og Sunn&Sprek.no.

Helene Høimyr har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelor i molekylærbiologi, og jobber som personlig trener og lærer. Hun driver bloggen Kunnskapsriktrening.com og er ekspert på Sunn&Sprek.no.

  • Les alle spørsmålene og svarene under!