MOSS: Nordmannen er den nest beste etter sesongens tre første VM-runder. Torsdag starter jakten på nye poeng i Rally Argentina.

- Jeg er en av de få som går rundt på jorden og har frontkollidert med en tømmerbil i 70 km/t uten å bære noe preg av det. Det var selvfølgelig ille da det skjedde, jeg skadet meg og kunne ikke stille opp i løpet. Men sånn i etterkant er det jo en fantastisk opplevelse som jeg kom helskinnet fra, sier Østberg helt rolig.

Som om han snakker om det mest naturlige i verden.

Nå er jo det å kræsje noe av det mest naturlige i verden for en rallyfører. De gjør det hele tiden, men ikke sånn som fartsfantomet fra Våler gjorde i Australia i fjor. Tømmerfirmaet med base langs ruten for den ene fartsetappen, hadde aldri fått beskjed om at det skulle gå et rally på veien de pleide å bruke.

Så da Østberg kom som første bil på treningsrunden, var trailersjåføren helt uvitende om enveiskjøringen som var innført for anledningen. Nordmannen kastet seg ut i en skråning langs veien. Lastebilen traff i taket og skrått i panseret på den lille bilen. Dashbordet til Østberg ble trykket ned så han fikk kuttet opp lårene og knærne. Noen ribbein ble knekt, likevel kunne han kneppe opp beltet og krype ut.

- Det stoppet jo brått, bilen vår ble faktisk presset litt tilbake. Den veide jo litt, den tømmerbilen.

Fått med deg denne?

Mads Østberg med sin første rallybil. - Asconaen ga meg en enorm frihetsfølelse, sier Østberg om bilen han kjørte sine første løp med i Sverige som 16-åring.
Jan T. Espedal

Rallybil for konfirmasjonspenger

Likevel er han altså ikke redd.

- Jeg har vært ute for så mye nå som jeg ikke har dødd av, så jeg skjønner ikke hva verre jeg kan oppleve som kan ta knekken på meg, sier Østberg.

Han møter Aftenposten i en garasje i Moss. Dette har vært den norske basen til en av verdens beste rallyførere i en årrekke.

Han viser en gammel Subaru som en gang legenden Colin McRae ble britisk mester med tidlig i sin karrière. Forden Østberg bruker i rallyene han kjører hjemme i Norge, står der og. Den koster rundt to millioner kroner. Bilen han kjører i VM-rundene, koster det tredobbelte.

Mest nostalgisk blir Mads Østberg når han styrker hånden over panseret til en Opel Ascona fra 1987 — samme år som han selv ble født.

Etter å ha startet som kartleser for faren som 15-åring, fikk han vite at i Sverige kunne man kjøre rally som 16-åring. Av konfirmasjonspengene gikk 15.000 svenske kroner til Asconaen. Litt gikk til brukte dekk, en henger fikk han lånt og 2000 svenske kroner ble bladd opp til startkontingent.

- Det var utrolig gøy å ha sin egen rallybil. Den ga frihetsfølelse og var det første leketøyet mitt i form av en bil, smiler føreren 13 år senere.

Han solgte den ikke fordi den ikke var så mye verdt. Nå starter den ikke engang.

- Den skal få litt kjærlighet en gang i fremtiden og komme opp til det den en gang var.

Klart for stor duell i rallycross:

Mads Østberg har fått Ola Fløene som kartleser denne sesongen. Her er duoen i aksjon i Rally Sweden.
Micke Fransson/TT

Liten oppmerksomhet

Gode resultater allerede fra starten i Sverige gjorde at Subaru valgte å satse flere millioner da han som 18-åring kunne starte karrièren i Norge. Petter Solberg hadde for alvor satt Norge på det internasjonale rallykartet, mediedekningen av verdensmesteren fra Spydeberg var enorm.

Men selv om Østberg og Andreas Mikkelsen nå leverer toppresultater nesten i hver VM-runde, er ikke interessen i nærheten av å være den samme som det Solberg opplevde.

- Som mange andre idretter så får vi ikke den dekningen vi selv følger at vi fortjener, mens i resten av verden får vi jo fantastisk dekning, sier Østberg.

Han tror det har noe med at nordmenn forventer at man fortsetter å vinne når man først har vunnet. Selv har han foreløpig bare én seier fra en VM-runde. Oppmerksomheten kommer kanskje om seierne kommer hyppigere.

- Vi får bare takke oss selv, og gi gass og sørge for at vi vinner.

Pokaler står nesten overalt i garasjen hvor Østberg har bilene sine i Norge. Her er noen få av dem.
Jan T. Espedal

Før røykte «alle»

Østberg sier selv at han merker at kravene som stilles til rallyførere er helt andre i dag enn de var da han selv startet å kjøre.

- For 30 år siden røykte «alle» og de drakk seg fulle på kvelden, de var sponset av Marlboro og Camel. Motorsport var nok tregere i utviklingen der enn andre idretter. Nesten ingen vektla fysisk trening, men de kjørte bare bil, sier rallyføreren.

Nå er det mange restriksjoner på hvor mye tid de kan bruke i bilen, blant annet for å kutte kostnadene og gjøre mindre skade på miljøet. Derfor jobbes det mye hardere med blant annet fysisk trening, i simulatorer og med video.

Den siste uken før et rally flytter kartleseren inn hos Østberg. De jobber veldig detaljert med notatene, prøver å forberede seg på alle mulige strategier, finner ut om vær i forkant og underveis av løpet og prøver å finne de beste dekkene.

Nå er det veiene i Argentina de har kartlagt.

- Mange av dem har jeg aldri vært på, men jeg kjenner dem likevel veldig godt.

Forhåpentligvis godt nok til at karrièrens andre VM-seier kan feires søndag.

----------------------

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor VIFs snuoperasjon, Riises dommerutskjelling, Barcas kollaps og Deilas ydmykende nedtur er blant temaene: