– Vi betalte dem for å lage innhold om ungdoms-OL på Lillehammer, sier kommunikasjonssjef Niels Røine i Norges idrettsforbund (NIF).

Onsdag var pressen på andre dagen samlet i NIFs lokaler på Ullevaal stadion for å granske bilag i forbindelse med Sotsji-OL og ungdoms-OL på Lillehammer.

Blant bilagene er to fakturaer fra mediebedriften «Around the Rings» med hovedkvarter i Atlanta i USA. Hver av dem er på 43.033 dollar. Omregnet ble det tilsammen 749.185 kroner å betale for Idrettsforbundet.

Pengene fikk de for å skrive om ungdoms-OL.

Publikasjonen er det nærmeste en kommer et stort menighetsblad for alle som er borti OL på en eller annen måte.

– «Around the rings» er publikasjonen alle viktige personer i det olympiske organisasjonslivet leser, sier Røine.

Fakturaene er spesifisert som «Website & Newsletter advertising invoice».

Røine går langt i å angre.

– Jeg tror vi hadde tenkt oss bedre om enn vi gjorde sist. Det er noe med helheten i hvordan vi etterlever verdiene våre. Det å kjøpe seg til spalteplass, strider mot det vi gjør til daglig i vår kultur, sier han.

Viktig olympisk mann

Forløperen til «Around the rings» ble grunnlagt av Edward B. Hula i 1992 i Atlanta i USA. Han er nå sjefredaktør, mens kona Sheila S. Hula er oppført som utgiver («publisher»).

Publiseringen skjer både på papir og digitalt. «Around the Rings» lister opp en redaksjon på 11 personer, i stor grad korrespondenter verden rundt.

– «Around the Rings» er en publikasjon som henvender seg til den «olympiske familien» og leses av i hvert fall 140.000 abonnenter. Alle disse er nært knyttet til IOC, de nasjonale olympiske komiteene, partnerne deres og medieselskapene som har kjøpt rettighetene til OL Dette er beslutningstagerne i den «olympiske familien», sier Røine.

I egenreklamen på sin hjemmeside har «Around The Rings» foto av Storbritannias tidligere statsminister Tony Blair som gir et eksklusivt intervju til Hula i 2005 i forbindelse med Londons OL-søknad.

Flyr bare på «business»

I tillegg til å betale knapt 750.000 kroner for omtalen, betalte Norges idrettsforbund flybilletter på «business class» tur-retur Atlanta-Oslo for Hula og kona.

De kostet 69.265 kroner hver.

– Det er kutymen at de skal ha slike billetter. Det bøyde vi oss for, sier Røine.

– Hva ville skjedd hvis dere bare vil betale på økonomiklasse eller ikke vil betale for medienes reiseutgifter i det hele tatt?

– Det vet jeg ikke. Jeg forhandlet ikke avtalen deres. Det var en beslutning den forrige generalsekretæren tok. Men forventningene i «den olympiske familien» er nok å reise behagelig

– Hva synes Idrettsforbundet om at det er slik?

– Vi i idrettsforbundet har som policy at vi ikke skal reise på «business class».

Around the Rings sendte fire stykker til Ungdoms-OL. F.v.: Brian Pinelli, Sheila S. Hula, Ed Hula, Karen Rosen.
Privat

Sheila S. Hula skriver i en e-post til Aftenposten.

«Jeg vil gjerne klargjøre at vi ikke ble «leid» for å gjøre noe. Vår kontrakt var å lever sponset nyhetsinnhold for å spre oppmerksomhet rundt ungdoms-OL. Avtalen omfattet reisekostnader, slik mange sponsoravtaler gjør».

Hun skriver at hver artikkel var merket med at den var betalt av Idrettsforbundet, men Aftenposten har funnet eksempler på artikler som ikke er merket. For eksempel dette intervjuet med Kronprins Haakon.

Viktig omtale

Røine sier omtale i «Around the Rings» ble vurdert som viktig for Ungdoms-OL.

– Omtalen var for å promotere Norge, Lillehammer og Ungdoms-OL. Alle som betyr noe i det olympiske systemet leser denne publikasjonen. Omtalen ble vurdert som viktig for oss, sier Røine.

Røine kaller dette «content marketing». Det er tekster som ofte er produsert av ansatte i en avis eller nettsted. Slikt stoff kan være omtale av et produkt annonsøren vil selge eller omtale av et selskap.

Men i Norge krever pressens egne regler og markedsføringsloven at stoffet blir tydelig merket som annonse.

NIF fornøyd

Røine sier Hula og «Around the Rings» leverte det forbundet kunne forvente.

– Vi kjøpte omtale på nettstedet og er fornøyd med omtalen vi fikk, sier han.

Røine påpeker at også i norske medier at «content marketing» er blitt en inntektskilde.

– Da er det veldig tydelig merket at det er kommersielt innhold, sier Røine.