Under OL i Sør-Korea er det Discovery som har senderettighetene. Flere av Discovery-kanalene sendes fra utlandet og kan dermed vise reklame for utenlandske bettingselskap.

Til NTB opplyser Discovery at de også vil sende reklame for utenlandske bookmakere under OL, men de lover å skjerme sendingene der det er norsk deltakelse.

– Vi kommer til å vise såkalt bettingreklame på Eurosport-kanalene. Slik annonsering er tillatt på disse TV-kanalene. Vi vil imidlertid kun vise slik reklame under konkurranser der ingen nordmenn deltar, for eksempel i en hockeykamp mellom USA og Sverige, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.

Toppene i norsk idrett har jobbet aktivt for å påvirke Discovery til å respektere at Norsk Tipping og Norsk Rikstoto har enerett i det norske spillmarkedet. Nå blir det altså en mellomting, der bettingreklamen kun blir vist når ingen norske er med.

– Dette tilsvarer måten vi gjør det på i dekningen av norsk fotball, der vi ikke viser denne type reklame under kamper i Eliteserien eller landslagets kvalikkamper, sier Skoland videre.

Lotteritilsynet: - Burde ikke være mulig

Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet, er delt i synet på Discoverys OL-planer.

– I utgangspunktet ønsker vi at det ikke skal være mulig å sende reklame for utenlandske bettingselskap i Norge. Så er det samtidig positivt at de tar ut denne typen reklame i sendinger med norske deltakere, sier Hamar til Bergens Tidende.

Atle Hamar er direktør i Lotteritilsynet.
Lotteritilsynet

Paradokset er dette:

Etter norsk lov er det bare Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har tillatelse til å markedsføre pengespill i Norge. EUs lovverk tillater imidlertid slik TV-annonsering, og norske kanaler med sendebase fra Nederland og Storbritannia tjener dermed store summer. Det gjelder blant annet OL-rettighetshaver Discovery.

Bettingreklamen har eksplodert i omfang de siste årene, og det bekymrer Lotteritilsynet og andre norske myndigheter på flere måter.

– Vi hadde en opptelling noen år tilbake og fant ut at det var 1457 bettingreklamer på norske TV-kanaler gjennom ett døgn. Det er voldsomt mye, sier Hamar.

– Og det er kanskje ingen grunn til å tro at tallet er blitt mindre nå?

– Nei. Utenlandske bettingselskaper bruker enorme summer - 1 milliard kroner i året - inn mot det norske markedet. Dette utgjør en betydelig inntekt for TV-kanalene, sier lotteridirektøren.

Gamblere klager over all reklamen

Organisasjonen Spillavhengighet Norge får stadig telefoner fra norske storgamblere som forteller at de faller tilbake til gamle synder. De forteller at den massive reklamen er mye av problemet.

– Vi vet at all spillreklamen gjør veldig stor skade. Reklamen fungerer, og den skader, sier daglig leder Lill-Tove Bergmo.

– Hva tenker du om OL-planene til Discovery?

– Når vi vet hva all denne reklamen fører til, hadde vi jo helst sett at det var null reklame. Men det at de vil holde denne typen reklame utenfor «de norske» sendingene, synes jeg er et godt signal. Kanskje et signal om at de innser at dette er uønsket reklame her i landet, sier Bergmo.

Norsk Tipping holder stand

Trass i stadig økende konkurranse fra utenlandske aktører, konstaterer Atle Hamar i Lotteritilsynet at Norsk Tipping holder stand. Den norske spillgiganten tilbyr stadig nye spill for å beholde sin sterke markedsposisjon, noe selskapet også får kritikk for.

– Norsk idrett har store inntekter fra det norske pengespillsystemet. Norsk Tipping er en fenomenal bidragsyter til idretten, og der har levert bedre resultater år for år trass i sterk konkurranse. Vi gjør det vi kan for å ta vare på den norske modellen og for å stoppe de utenlandske aktørene, sier Atle Hamar.

Men så lenge EUs TV-direktiv blir stående, er det altså lite norske myndigheter kan gjøre for å stanse TV-reklamen.