«Hei, dette er fra Norsk Tipping. Du har vunnet 10 millioner kroner i Lotto!».

Dette er nok drømmesamtalen for de fleste av oss. Men det er langt flere som blir oppringt med dette innholdet:

«Hei, jeg ringer fra Norsk Tipping. Akkurat nå kontakter vi de av kundene våre som har tapt mest penger det siste året. Du er en av dem. Passer det for deg å snakke nå?»

– Sannheten er at de fleste har dårlig oversikt og undervurderer hvor mye de har tapt. Når de blir bedt om å anslå tapene sine, tipper de mellom 20 og 60 prosent av det faktiske tallet. Tendensen er at man husker gevinstene bedre enn tapene, sier Jakob Jonsson, psykologspesialist ved Stockholms Universitet.

Hengte brevet på toalettet

Han har vært med som ekstern forsker i et prosjekt som har sett på de proaktive samtalene som Norsk Tipping har utført siden 2014.

For mens mange utenlandske spillselskaper er særdeles pågående mot storspillerne, har Norsk Tipping et annet utgangspunkt. De anbefaler kundene sine å sette tapsgrenser, og de ringer eller sender brev til kundene som taper mest.

En av dem som mottok en slik henvendelse, var fotballprofilen og reklamemannen Ingebrigt Steen Jensen. Høsten 2016 fortalte han til Bergens Tidende at han tipper for én million kroner i året.

– Jeg har også fått brev fra Norsk Tipping. De spurte om jeg hadde et spillproblem og skrev at de kunne tilby hjelp. Det brevet har jeg rammet inn, og det henger på toalettet, sa Jensen. Han mener uansett at det er bra at tippeselskapet gjør dette.

– Mens Norsk Tipping gir beskjed hvis du spiller for mye, gjør de utenlandske det stikk motsatte. Går det noen uker uten at du har spilt, tar de kontakt med deg. De setter gjerne inn 500 kroner i bonus som du kan spille for. Tenk det: Her lokker de tilbake mennesker som gjerne har slitt med å komme seg ut av spilleavhengighet. Det blir som at Ringnes ser igjennom lister over alkoholikere og tilbyr dem å fylle opp glasset.

FRA SPENNING TIL MARERITT: For mange er pengespill bare en morsom hobby. For andre ender det i store tap.
Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Tapsgrense og telefon

Norsk Tipping har gjort mye for å beholde sin monopolsituasjon i Norge. Ett av grepene har vært å tilby en rekke kasinospill som før var «utenkelige» for det statlige selskapet. Målet har vært å holde de utenlandske selskapene i sjakk og ikke tape markedsandeler.

Taktikken har lyktes, og i 2017 fikk tippegiganten et rekordoverskudd på 5,25 milliarder kroner. Disse midlene pøses ut igjen til samfunnet, mens 15 millioner kroner går til tiltak mot spillavhengighet.

Mange mener at Norsk Tipping bør gjøre mer for å bekjempe at folk spiller seg fra gård og grunn. Noe av det de har gjort, er uansett å innføre en tapsgrense. Og de ringer altså rundt til dem som taper mest på gambling.

– Vanligvis tar spillselskap kontakt med kundene sine for å få dem til å spille mer. Kundene som har tapt mest, pleier å bli betraktet som VIP-kunder. Slik er det ikke hos Norsk Tipping. De har tatt inn over seg kunnskapen forskerverdenen har hatt i mange år, sier Jakob Jonsson ved Stockholms Universitet.

– Denne samtalen er viktigere

Kristin Edvardsen Måsø er én av to kundekonsulenter hos Norsk Tipping som har jobben med å ringe til dem som taper mest. Etter at maksgrensen ble innført, kan man maksimalt tape 240.000 kroner i året (20.000 per måned).

– Da vi begynte med dette, var responsen overraskende god. Vi så for oss en del sinte kunder, men de fleste er takknemlige for at vi ringer dem, sier hun.

Tall fra forskningsrapporten viser at effekten av en telefonsamtale er større enn effekten av et brev. (Se faktaboks)

Måsø forteller at hun ringer til rundt syv kunder per dag.

– Én ting er å få en vinnersamtale fra oss – det er en ren bonus. Men denne samtalen er det kanskje enda viktigere å få, sier Måsø.

UNDERSØKER SPILLEVANENE: Tanja Sveen (til venstre) har ansvaret for de proaktive samtalene til Norsk Tipping. Jakob Jonsson har vært med som ekstern forsker og er ansvarlig for rapporten.
Norsk Tipping

Tanja Sveen er rådgiver for ansvarlig spill og de proaktive samtalene til Norsk Tipping.

– Vi ser at telefonene vi tar, gir bedre effekt enn det å sende ut brev. Det er nok fordi vi ved å ringe får flere til å gjennomføre konkrete tiltak, som å sette en egen maksgrense eller at noen kunder blokkerer seg fra for eksempel kasinospill. Derfor vil vi fortsette med å ta disse telefonene og styrke kapasiteten rundt dette, sier Sveen.