Leder av Tindfotingan, Espen Renø Svendsen, er både overrasket og stolt av kåringen.

– Vi har fått skryt spesielt av egne spillere som sier vi er fullt på høyde med de beste supporterne. Vi føler kanskje ikke vi er så kjent som supporterklubb, men det er artig at vi legges merke til , sier Svendsen, som har forklaringen på hva Tindfotingan gjør annerledes enn de andre klubbene.

  • Debatt: Hvem har de beste supporterne? Si din mening nederst i saken.

– Mer intelligent

– Vi kan harselere med eget lag og applaudere motstanderen hvis de gjør noe bra. Vi elsker TUIL, men har ikke et ensidig forhold til det. Vi synger ikke stygt om motstanderne heller, men bruker humor og har vel en mer intelligent og kulere tilnærming til å være supportere enn de fleste andre klubbene har, sier Renø Svendsen.

Gjennom fire kriterier har én representant fra alle klubbene på de to øverste nivåene i Norge, stemt fram den beste supporterklubben i landet. Kriteriene som var originalitet, sang, tifo (tribunearrangementer utført av supportere) og støtte i motgang, førte til at TUILs supporterklubb Tindfotingan vant fram i kåringen, som sto på trykk i fotballmagasinet Josimar.

— Særlig på orginalitet scorer TUIL høyt. Størrelsen var ikke et kriterium. Da ville Vålerenga eller Rosenborg vinne hvert år , sier redaktør Frode da Costa-Lia.

Klanen vil møte TUIL

Klanen ble nummer to i kåringen, og vil gjerne møte Tindfotingan i kamp på tribunen.

– Det er godt å høre det gror i supportermiljøene. Nå får vi bare håpet laget blir så godt at vi får muligheten til å møte de på tribunen. Så kan vi se om vi ikke kan banke de på sang og tifo hvis vi møter dem i cupen, sier Klanen-talsmann Espen Knutsen.

Klanen er Norges mest kjente supporterklubb, og må nå nesten bøye seg i støvet for en av Norges minste supporterklubber.

– Vi har sett en oppblomstring av supporterkulturen i Norge de siste årene og det er positivt. Tidligere var vi nesten alene, så all honnør til Tindfotingan og gratulerer med seieren , sier Knutsen.

– Vi har alltid hatt et bevist forhold på at vi ønsker å støtte TUIL på en spesiell måte. Tydeligvis har vi lyktes i strategien vår der vi bruker humor som virkemiddel, sier Tindfotingan-lederen.

PS! Josimar er et månedlig magasin om fotball der fokuset ligger bakenfor de ukentlige nyhetsoppdateringene. Josimar skal presentere fotballens historie, kultur, sosiologi samt sportens mange spennende profiler og fortellinger, heter det.