Etter en helg med flere kaotiske perioder i OL-regionen måtte sjefen for OL-transporten forklare seg.

– Hvis vi hadde hatt bussjåfører bare fra denne regionen ville det ikke vært noe problem. Men vi trenger 1800 sjåfører og vi har hentet folk fra hele landet. Det er en del sjåfører som ikke kjører riktig og dermed sørger for forsinkelser, sa sjefen for OL-transporten Hee Up Kang på en pressekonferanse på hovedpressesenteret i Pyeongchang.

Kald ventetid

Det har vært til stor irritasjon for mange at bussene ofte ikke har dukket opp til tidspunktet som de skulle. Det hadde vært enklere for publikum å godta litt venting dersom det ikke hadde vært for kulden og vinden.

Bussene har også olympiske felt som er reservert for dem, akkrediterte kjøretøyer og de svarte bilene til IOC-pamper og andre dignitærer. Men det har åpenbart vært til liten nytte når sjåførene kjører seg vill jevnlig.

I flere dager har det vært mellom 10 og 20 minus på kveldene. Og når vinden tar tak kjennes det ofte ut som om det er langt kaldere.

OL-bussene er utstyrt med storskjerm som viser OL-øvelsene. Men det har vært mer trøblete å få tak i et bussete for mange tilskuere.
Charlie Riedel, AP/NTB Scanpix

Betalte sjåfører

Han kunne ikke love bot og bedring, men fortalte på pressekonferansen at dersom det skulle bli slik at mange utsatte øvelser hoper seg opp sent i OL, så må de gjøre noe.

– Da må vi skaffe flere busser og kjøretøyer, fortalte Kang.

Han fikk også spørsmål om bussjåførene var betalte eller frivillige, kunne han bekrefte at de som kjørte busser for OL-organisasjonen aller er betalte sjåfører.