– Jeg håper å få inn en del penger fra private sponsorer. Etter en lang og krevende sesong har jeg hatt litt ferie, men nå må jeg få ræven i gir, sier Lorentzen med et smil.

25-åringen vant OL-gull på 500 meter og tok sølv på 1000. Så slo han like godt til og vant sprint-VM like etter. Lorentzen har siden deltatt i talkshow både på NRK og TV 2. Man skulle tro at markedsverdien har økt betraktelig.

– Hvis jeg fortsetter med å levere resultater tror jeg også sponsorpengene vil komme. Det avhenger av både resultater og medieoppmerksomhet, sier Lorentzen.

Med alle premiepengene sist sesong bikket han millionen i inntekter for aller første gang. De foregående årene har Lorentzen måttet klare seg med langt mindre.

Punget ut 20 millioner

Der er situasjonen en helt annen for Sven Kramer, den nederlandske skøytestjernen som har regjert i allround det siste tiåret.

KAN GLISE: Sven Kramer har vært en ener i skøytesporten det siste tiåret. Hans stjernestatus i Nederland gir ham en pen, årlig inntekt.
Vadim Ghirda / AP

Eksakt hvor mye 31-åringen tjener per år er usikkert. Men det dreier seg om flere titalls millioner når man tar med hva han får fra forbundet, laget Team LottoNL-Jumbo og store, private sponsorer som Fila.

Ifølge nederlandske Business Insider er Kramer mangemillionær. I 2016 kjøpte han en gård i Amstelveen for rundt 20 millioner kroner, og han skal også ha leiligheter i Amsterdam og skøytebyen Heerenveen.

Skøytemesteren kjører også rundt i en sprek BMW til godt over millionen i kjøpsverdi, ifølge nettstedet. Han er konge både på og utenfor isen.

Kun én sponsor foreløpig

Verden ser litt annerledes ut for våre egne skøytehelter i Lorentzen og Sverre Lunde Pedersen.

– I Nederland er Kramer en vanvittig stor stjerne, litt som Petter Northug har vært i norsk idrett. Han har vært på toppen i ti-tolv år, mens det først er i år at jeg er blitt skikkelig god. Leverer jeg slik som Kramer har gjort de neste ti årene, blir det nok litt inntekter på meg også, sier Lorentzen.

SEIER ETTER SEIER: Håvard Holmefjord Lorentzen har løftet det ene trofeet etter det andre denne sesongen. Her etter verdenscupavslutningen i Minsk, der Fana-løperen vant Grand World Cup.
Sergei Grits / AP

Per nå har han bare én privat sponsor, Bolaks. Det gir Lorentzen rundt 100.000 kroner årlig. Nå er målet å få inn flere sponsorer, og den jobben må Lorentzen først og fremst gjøre selv.

– Jeg får også litt hjelp av Fana, og så vurderer jeg litt å skaffe hjelp utenfra. Først og fremst ønsker jeg å ha fokuset mitt på skøytebanen, sier Lorentzen.

Forbundet merker trykket

I Norges Skøyteforbund er det først og fremst generalsekretær Halvor Lauvstad som har jobben med å skaffe sponsorer. De siste årene har forbundet sitt sponsorbudsjett vært på litt under 4 millioner kroner.

– Vi merker økt interesse ved at vi har flere og bedre samtaler med aktuelle sponsorer nå. Vi håper å ha sponsorene på plass innen utgangen av mai, forteller Lauvstad.

– Norsk skøytesport har hatt en fantastisk sesong. Merker dere det?

– Absolutt. Det kan ikke sammenlignes med tidligere. Vi merker økt pågang både fra media, publikum og sponsorer, sier Lauvstad.