• BLOGGER: Ingrid Kristiansen er BTs nye Sprek-blogger.

    FOTO: Aftenposten

Hva og når skal jeg spise og drikke?

Det er aktiviteten som må avgjøre hva og hvor mye du må spise og drikke, skriver Sprek-blogger Ingrid Kristiansen.

  • Hver uke vil Ingrid Kristiansen skrive om alt fra treningsråd og turtips til erfaringer hun gjorde seg i årene som toppidrettsutøver.

Jeg har drevet med trening og fysisk aktivitet i mer enn 45 år av mitt liv og har ikke tenkt så mye på hvordan og når jeg har spist før trening før de siste 15-20 årene.

Mange spørsmål fra mine kunder og andre om temaet har gjort meg mer bevisst på dette. Min erfaring er at det er avgjørende hva slags aktivitet (hvor hardt, hvor langt) en skal gjøre, som bestemmer når eller hva jeg skal spise og drikke.

Forskjell på folk

Det er selvfølgelig lurt å spise før trening slik at en har energi til treningen og kan yte best mulig når en trener, men når det handler om hva og hvor mye, bør du selv finne ut hva som passer deg.

Selv kan jeg spise bare 30 minutter før jeg skal trene, men jeg kjenner andre som må ha minst én time. Her er det stor variasjon, så prøv deg frem for å finne ut hva som er riktig for deg. Etter trening anbefaler jeg å spise og drikke ganske fort for å få maksimalt ut av treningen. Jo raskere en spiser og/eller drikker etter en trening, jo raskere restitusjon får du.

Hva og hvor mye en bør spise før og etter trening avhenger altså av hvor hardt en trener og hvilken målsetning en har med treningen. Det er forskjell på idrettsutøvere som trener to ganger pr. dag, og mosjonister som trener to-tre ganger i uken. Hvis målet med treningen er å gå ned i vekt, er det viktig ikke å spise mer enn det en bruker under treningen eller aktiviteten.

Før trening

Skal du spise middag før du trener, anbefaler jeg at du spiser to-tre timer før. Velger du et lettere måltid kan 30 minutter til en time passe de fleste. Min erfaring er at dette lette måltidet bør inneholde en del karbohydrater for å ha nok rask energi til treningsøkten.

Spiser jeg for mye fett eller fiber før trening, får jeg magetrøbbel, men prøv deg frem og se hva som passer deg. Trener du om morgenen, er det vanskelig å spise noe særlig før treningsøkten, men spiser du en banan eller noe lett før du starter er det bra nok.

Eksempel på mat to-tre timer før trening er kornblanding med yoghurt, middag: kyllingfilet, fisk, brødmat med pålegg en synes er godt og smakfullt

Eksempel på mat en time før trening er frukt, yoghurt, brødskive med syltetøy

For å få best utbytte av treningen er det lurt å spise noe innen to timer. Det beste er regelmessige måltider, gjerne fire-seks pr. dag. Det gir jevn tilføring av energi og minsker faren for dårlige matvarevalg om ettermiddagen og kvelden. Det bør ikke gå mer enn tre-fire timer mellom hvert måltid.

Kan droppe drikke

Når det gjelder drikke og trening synes jeg dette er blitt fremstilt litt vanskelig de siste årene. Som sagt har jeg drevet fysisk aktivitet/trening siden jeg var 12 år. Nå virker det som om en må ha med seg en halv liter vann bare en skal gå seg en liten tur.

Skal du ut på en treningstur som varer mindre enn 1-1.15 time (og det ikke er over 25 grader) så kan du trene uten drikke. Det som er viktig da er at du ikke er dehydrert før treningen starter.

Dessuten er det viktig å drikke godt rett etter treningen, da restituerer du deg mye fortere. Da er det lurt å drikke noe med karbohydrater og litt fett (sjokolademelk er en fin restitusjonsdrikk, godt er det også).

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.

Velkommen til debatt i Bergens Tidende. Vi setter pris på sterke meninger. I våre kommentarfelt er det høyt under taket, men vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis respekt for andre debattanters meninger, etnisitet, religion og legning. Husk at mange leser dine ytringer her på bt.no. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå. Du må skrive under fullt navn.

Vennlig hilsen Gard Steiro, sjefredaktør.

Siste fra Sprek