Bussene ble første gang bygd i 1954 og to år senere suste de rundt i Londons gater. Siden har de blitt et av byens mest berømte kjennetegn.

Men det siste tiåret er de røde dobbeltdekkerne, «routemasterne», blitt en politisk het potet.

Borgermester-bråk

For tolv år siden ble det klart at bussene måtte bort fra den britiske hovedstadens gater, skriver den danske avisen Politiken.dk.

Da byens daværende borgermester Boris Johnson forsto at de dyre bussene var i ferd med å fases ut, gjorde han retrett og innførte en ny generasjon toetasjes hybridbusser i 2012.

  • Skal du til London i vinter? Du er ikke alene:
IKONISKE: De røde dobbeltdekkerne har kjørt rundt i Londons gater siden midten av 1950-tallet. Nå skal de gradvis fases ut.
Morten Uglum

Vil ha samme pris

Men hybridbussene, som går på batteri og diesel, fungerer heller ikke til byens beste. Dessuten er de kostbare, en buss koster over tre millioner kroner. Det er disse som nå skal bort.

Nå vil nåværende borgermester Sadiq Khan bussene til livs, og sier han ikke vil fornye bussparken med de røde dobbeltdekkerne, skriver The Guardian.

I Khans nye trafikkplan er ikke dobbeltdekkerne med – de må vike for mer kostnadsbesparende og miljøvennlige alternativer. Dessuten ønsker han å holde kollektivbillettprisene på samme nivå de neste fire årene, ifølge den britiske avisen.

Storbytur til London? Sjekk dette: