Syv personer var plukket opp fra vannet med helikopter og brakt til sykehuset i Kalmar, opplyser den svenske kystvakten til nettavisa Expressen.se.

Peter Lindqvist, pressetalsmann ved den svenske Sjöräddningscentralen, sier flere andre ble heist opp fra en livbåt. Totalt 13 personer er reddet, ifølge sjöräddningen. Ingen av dem skal være alvorlig skadd.

Det var innført radiotaushet i området for at besetningen på helikoptrene ikke skulle bli forstyrret i redningsarbeidet, som foregikk under svært vanskelige værforhold.

Meldingen om at fartøyet hadde kantret og var i ferd med å synke, kom klokken 19.37. «Finnbirch» forsvant da fra radaren til de andre skipene i nærheten, og kort tid etterpå ble det observert lys fra overlevingsdrakter i vannet.

Brakk beinet

Mannskapet på fire svensker og ti filippinere søkte lenge tilflukt på skroget, mens skipet fikk kraftigere og kraftigere slagside. Alle besetningsmedlemmene hadde på seg overlevingsdrakter. Kapteinen på det 155 meter lange skipet brakk beinet i forbindelse med ulykken, ifølge Lindquist.

Det var ikke mulig å heise mannskapet opp fra skipet på grunn av høye bølger og en del master og antenner som var i veien. Mannskapet hadde heller ikke mulighet til å låre livbåtene, som det ikke var mulig å nå fram til fra stedet på skroget hvor besetningsmedlemmene befant seg.

Været i området var svært dårlig onsdag kveld.

— Det er svært dårlig sikt, snøstorm og svært høy sjøgang. Under slike omstendigheter er det ikke risikofritt å heise folk opp av sjøen, understreket Lindqvist overfor Expressen.se.

Tidligere på kvelden anslo han bølgehøyden til fire og en halv meter.

Den kraftige vinden, med storm i kastene, lot til å fortsette. Men det var tegn til at sikten begynte å bedre seg noe.

Tung last

Skipet forliste mellom Gotland og Öland i Østersjøen. «Finnbirch» er et ro-ro-fartøy som ble bygget i 1978, og det var på vei fra Helsingfors til Århus i Danmark da det begynte å få problemer i uværet.

Rederiet Lindholmen Shipping, som eier skipet, er ikke sikker på hva som kan være årsaken til forliset.

— Men lasteforskyvning er vanlig i hardt vær, spesielt med så tung last som containere og lastebiler, sier rederiets administrerende direktør Jan Larsén til nyhetsbyrået TT.

Räddningshelikopter 997