– Hittil er ikke noe som kommer fra flyet, hentet opp, sier sjefen for Brasils luftfartskontroll, Ramón Cardoso.

Han sa de få gjenstandene som hittil er tatt opp, som man først trodde kom fra Air France-flyet, i virkeligheten er fra en annen kilde, sannsynligvis et skip.

Han sa også at et stort oljeflak som er observert, heller ikke kommer fra flyet, men antakelig er utslipp fra et skip. Derimot kommer mindre flekker med drivstoff fra flyet, siden de består av en type olje som ikke brukes av skip.

Blant gjenstandene som er hentet opp, er en pall som man senere påviste ikke var en bagasjepall fra flyet. Den var laget av tre, og slike paller fantes ikke på flyet.

**Les også:

— Et intenst utbrudd av hvitt lys**

På rett sted Det er likevel klart at marinefartøyene er i området der flyet styrtet, 1.000 kilometer nordøst for Brasils fastland, og letingen etter gjenstander og levninger etter passasjerene fortsetter.

Fly fra Brasils luftforsvar observerte tirsdag og onsdag gjenstander i vannet, blant annet flyseter, kabler og et sju meter langt metallstykke, som forsvarsminister Nelson Jobim mener uten tvil stammer fra det franske flyet.

**Les også:

Datteren overtar Moholt**

Mannskapene på skipene som er på ulykkesstedet, henter opp alt de finner. Det som ikke er fra flyet, blir lagt til side.

Men granskerne sier at det er stadig mindre håp om å finne levninger etter mennesker jo mer tid som går.

Air France-flyet gikk ned i en voldsom storm natt til mandag mens det var på vei fra Rio de Janeiro til Paris med 228 mennesker om bord.

Torsdag ble det holdt en minnegudstjeneste i katedralen i Rio de Janeiro for de pårørende, der Frankrikes utenriksminister Bernard Kouchner var til stede.

Artikkelen fortsetter under bildet...

Ansatte i Air France utenfor Notre Dame-katedralen i Paris.
POOL

**Les også:

— Fløy med «feil» hastighet**

Lenge til oppklart Han sa i en tale at det vil ta tid før årsaken til ulykken, den verste i Air Frances historie, blir kjent.

Så lenge de såkalte svarte boksene med ferdskriver og taleregistrator ikke er funnet, har ikke granskerne stort mer informasjon å basere seg på enn de automatisk utsendte feilmeldingene og værmeldinger.

Flakene med drivstoff som er observert, tyder på at flyet ikke eksploderte siden drivstoffet ellers ville brent opp, og mønsteret for vrakrestene i havet tyder på at flyet gikk i oppløsning i lufta og ikke var intakt da det traff havflaten.

En ny opplysning torsdag var at flygeren på et spansk passasjerfly fra selskapet Air Comet sier han så et hvitt lysglimt i en nedadgående bane som varte i seks sekunder samtidig som Air France-flyet ble borte.

Les også:

Første skip ved ulykkesstedet

— Ligner på Lockerbie

  • Skulle vært siste jobbreisen

Viser medfølelse med familien

Far og sønn savnet

Iset sensor? Etterforskerne undersøker nå om en fartssensor som skaffer flyet data om lufttrykk, hastighet og høyde, sviktet i det dårlige været, kanskje ved at den iset til. En annen mulighet er at utstyr inne i flyet til å lese av dataene, sviktet.

Dersom instrumentene ikke fungerte som de skulle, kan flyet ha flydd inn i stormen og turbulensen med for høy eller for lav hastighet.

Meteorologene sier flyet kom inn i et område med uvanlig kraftig turbulens der oppvind i 160 kilometer i timen fungerte som et vakuum og sugde opp sjøvann. Den fuktige luften frøs da den kom opp i flyets høyde, der temperaturen var på 40 kuldegrader.

Et jetfly er nødt til å ha akkurat riktig hastighet når det møter uvær. Går det for fort, risikerer det å brekke opp, og går det for sakte, kan det steile.

Det man vet fra feilmeldinger som ble sendt fra flyet i minuttene før det ble borte, er at de ga motstridende opplysninger om flyets hastighet, og at kursen gikk gjennom en farlig storm.

Men den franske flyhavarikommisjonen advarer mot å trekke feil slutninger etter at Le Monde meldte at flyet kan ha fløyet for langsomt.

Det er funnet flere flak med flybensin på vannet i området der man antar at det franske flyet styrtet. FOTO:RICARDO MORAES/&AP
REUTERS/SCANPIX