Myndighetene er på britisk initiativ i ferd med å sette opp et fire meter høyt gjerde i den franske havnebyen for å hindre migranter fra å komme seg med ferger til Storbritannia. Dette skal holde syrerne, eritreerne og de andre ute.

Natt til lørdag kom det til voldsomme slagsmål mellom over 200 afghanere og afrikanere. For tiden er det færre fergeavganger mellom Calais og de engelske kanalhavnene enn vanlig, og konkurransen om å nå frem til steder nær havnen, hvor det er en mulighet for å komme inn i en lastebil, er knallhard.

Omkring ti personer ble såret i kampene, og politiet sperret av hele området rundt den såkalte «jungelen» hvor oppgjørene fant sted.

Viktig valgtema

Humanitære organisasjoner har i flere år delt ut mat til flyktninger og illegale innvandrere på havnen i Calais. De har delt ut klær, ladet mobiltelefoner og stilt dusjanlegg til disposisjon. Nå er de rasende.

— Med Berlinmurens fall trodde vi at det var slutt med murer, men det ble begynnelsen på enda flere, sier Thierry Kuhn, leder for den humanitære organisasjonen Emmaus.

Innvandring og utlendingspolitikk blir viktige temaer ved valget i Storbritannia i mai. Det innvandringsfiendtlige partiet Ukip truer både de konservative og opposisjonspartiet Labour i mange valgkretser.

- Fanget i en felle

— Det betyr at for eksempel syrerne blir fanget i en felle, sier Philippe Wanesson, som nesten daglig beskriver forholdene i Calais på bloggen sin.

— I Calais - midt i Europa - er de fanget mellom Frankrike, som lar dem vente på gaten i uker og måneder før de får mulighet til å søke om asyl, og den lukkede britiske grensen.

Syrerne og de andre ønsker kun én ting: Å få mulighet til å søke asyl i Storbritannia. Men de kan kun nå det forjettede land hengende under en lastebil eller lukket inne i en container med fare for deres eget liv.

Gjerdet koster dyrt

Prisen for gjerdet og andre sikkerhetsforanstaltninger blir rundt regnet 226 millioner kroner.

Og innvandringspresset øker, selv om politiet kontrollerer de togene som kommer fra den italienske grensebyen Ventimilia på Rivieraen via Menton og videre til Nice på den andre siden av grensen.

En humanitær organisasjon har innredet en slags sovesal til noen av de mange flyktningene og illegale innvandrere som befinner seg i byen, for første gang på over to måneder sover Leila og hennes mann Ahmed fra Beirut i noe som ligner en seng. Det er en madrass i en hangar nær havnen i Calais.

Setter seg i livsfare

— Det er ren luksus, sier Leila til en gruppe journalister som besøker hangaren. Alternativet er en plass under et midlertidig tak som består av store plastposer i den såkalte «jungelen», som er blitt tilnavnet for industriområdet bak veien langs havnen.

Her forsøker syrere, sudanere, eritreere og afghanere å overleve, når de ikke gjør fortvilede forsøk på å komme inn i en av lastebilene som skal videre med fergene til England.

Det er vanskelig og forbundet med livsfare, og nå blir det enda vanskeligere. I løpet av de kommende uker vil mange av de flyktningene som de siste dagene er berget i land i Italia komme frem til Calais. Her venter det flere ubehagelige overraskelser.

Frankrike skjerper inn

Flyktninger og illegale innvandrere som kommer via Italia forteller om nærmest fri adgang til Frankrike. Ifølge representanter for grensepolitiet, som uttalte seg til avisen Le Figaro, hadde over 100.000 flyktninger og illegale innvandrere i de første ni månedene av 2014 krysset grensen mellom Italia og Frankrike. Både det franske innvandringsfiendtlige partiet Nasjonal Front og politikere fra de store, borgerlige partiene krever nå økt grensekontroll.

Bergens Tidende/Politiken