bak nyhetene

I 1998 VAR GOOGLE bare ett av dusinvis av firma stiftet av overambisiøse nerder med base på Stanford-universitetet. Ti år senere kan de annonsere at de vil lage et nytt operativsystem, i konkurranse med giganten Microsoft. Tilsynelatende hopper halve dataverdenen av glede, mens den andre halvparten grøsser av frykt. Hva er det med Google som vekker slike reaksjoner hos folk?

GOOGLE REPRESENTERER noe relativt unikt: De har utviklet tjenester og program som de ikke tjener noe særlig penger på direkte, fordi de stort sett distribueres gratis. Som Gmail, gratis e-post til 146 millioner brukere. Eller Google Docs, en gratis nettbasert programpakke. Eller nettleseren Chrome. Google Earth. Google Maps. Google ditt og datt og så videre. Stort sett gratis, likevel er stifterne i dag søkkrike.

For en hvilken som helst idiot med programmeringsevner og lettlurte investorer i lommen, kan sause sammen noen artige tjenester som får mange brukere. Det som virkelig skiller Google fra mengden, er at de også tjener gode penger. Spesielt på salg av sponsede lenker i søkemotoren sin, og på distribusjonssystemet sitt for nettreklame, AdSense.

DERFOR HAR GOOGLE RÅD til å gi ingeniørene sine fri en dag i uken, så de kan klekke ut nye, sprelske tjenester som vi kan nyte godt av gratis. På overflaten virker Google i det hele tatt som kanskje det herligste selskapet i verden. Deres offisielle mål, «å organisere informasjonen i verden og gjøre den tilgjengelig og nyttig for alle», høres uskyldig ut. Og det blir nesten rørende når deres uoffisielle motto lyder «don't be evil» – ikke vær ond. Men er alt så vidunderlig i Google-land?

Skeptikerne synes ikke det. De som skriker høyest, bebreider Google for å sensurere tjenestene sine for å blidgjøre udemokratiske regimer. De får kritikk for å lagre data om og fra brukerne sine i nærmest ubegrenset tid. De beskyldes for å stjele, ikke organisere informasjon, for å snoke på brukerne sine, for å bryte opphavsretten, for å verne for sterkt om opphavsretten, for å degge for Scientologikirken, for å samarbeide med CIA, og mye, mye annet.

MEN DET FINNES OGSÅ de som skriker mindre høyt, som ser et annet problem: Om Google velter Microsoft, er det samtidig fare for at de etablerer sitt eget hegemoni, som kan bli nærmest umulig å utfordre. Google kan bruke markedsmakten sin til å ta knekken på konkurrentene ved å tilby konkurransedyktige tjenester gratis, sponset av reklame. Siden kan de tilby forbedrede, reklamefrie tjenester mot betaling, noe de til en viss grad gjør allerede.

Uansett vil dette befeste Googles nettreklamemonopol. Og det vil igjen kunne finansiere et bredere og mer omfattende tjenestemonopol enn det Microsoft kan ha håp om å etablere. Det gir grunn til å grøsse. Uansett hvor lite onde Google forsøker å være.