Bakgrunnen er en strøm av klager fra kunder som føler seg lurt. De har latt seg lokke til å bestille varer uten at de egentlig ville det, mange ganger ganske enkelt ved at de svarte «ja» på feil sted.

— Det er et problem at folk ikke forstår at de inngår en muntlig avtale med selskapet som ringer. Selskapene sørger for å ha sitt på det tørre ved å ta samtalene opp på bånd, sier Konsumentverkets jurist Anna Montelius til Stockholm-avisen Aftonbladet.

Mange svensker tror at det fortsatt må en skriftlig avtale til for at handelen skal være gyldig, men slik er det ikke lenger. Et annet problem er at eldre som blir oppringt, ikke greier å henge med i telefonselgerens kjappe prat eller rett og slett ikke hører hva som blir sagt.

Montelius tror at når mange telefonselgere opptrer pågående eller direkte aggressivt, skyldes det at de jobber for provisjon. De får betalt ut fra hvor mye de greier å selge, og bryr seg ikke om at kundene kan komme til å angre seg, sier den svenske juristen.