FLEMMING ROSEMoskva

Etter et år med økonomisk vekst og bugnende valutareserver forsøker ambisiøse embedsmenn nå å selge alle tiders største tunnelprosjekt, som skal forbinde Amerika og Asia, og gjøre det mulig på mindre enn en time å bevege seg et døgn frem eller tilbake i tid. Prosjektet vil gi nordmenn sjansen å kjøre med tog fra f.eks. Bergen til San Francisco.

Viktor Rasbegin, direktør for Moskva senter for regionale transportprosjekter har gjennom flere år lobbyet for en tunnel under Beringstredet, et av verdens mest avsides steder, som skiller det russiske Tjukotka og amerikanske Alaska, og ønsker nå å presentere sin plan for Verdensbanken og den amerikanske regjering. Prosjektet ventes å koste 450 milliarder kroner og ta minst 20 år.

På det korteste stedet er avstanden mellom de to kontinentene 37 kilometer, men ingeniører mener at en tunnel av sikkerhetshensyn skal være 96 kilometer lang. Det er uklart om det er tenkt jernbane— eller bilvei gjennom tunnelen mellom kontinentene.

Men tunnelen er det minste problemet. Kast et blikk på kartet i atlaset og prøv å finne de nærmeste jernbaner og veier på begge sider av Beringstredet! På den russiske siden er de foretrukne transportmidler hundesleder og helikoptere. Den nærmeste landeveien ligger 1600 kilometer vekke, mens jernbanen er enda fjernere. I Alaska er det 1200 kilometer til Fairbanks, mens den nærmeste jernbanen ligger i Prince George, British Columbia i Canada, 2000 kilometer fra tunnelens planlagte endemål på den amerikanske side.

Russland planleggere flere store prosjekter som skal forbedre landets mangelfulle infrastruktur, men kritikere har problemer med å se fordelen ved tunnelen.

En talsmann for det russiske transportdepartementet karakteriserer prosjektet som «urealistisk» i lys av Russlands manglende finanser og det gigantiske forarbeidet med bygging av veier og jernbane, men det har ikke hindret Rasbegin fra å gå videre med de høytflygende planer.

Jyllands-Posten/Bergens Tidende