— Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet. I mange år har vi gjort som de har villet. Nå er det slutt, sier lokfører Frank Werner (54). Om dette hadde vært en vanlig dag, ville han sittet bak spakene i ett av langdistansetogene som knytter sammen de tyske storbyene.

I stedet sitter han her på «Gutenbergstube», en røykfylt kneipe bak Ostbahnhof i Berlin. Lokalet er overfylt, flertallet bærer uniformene til Deutsche Bahn, det statlige jernbaneselskapet, som opplever sin største streik gjennom historien.

Kl. 12 tirsdag gikk godstog-lokførerne i fagforbundet GDL ut i streik. Natt til i går fikk de følge av lokførerne på passasjertogene. De har to hovedkrav: Et solid lønnspåslag, og rett til å forhandle frem sin egen tariffavtale.

Audi stengte portene

Ledelsen i Deutsche Bahn avviser begge deler. De står hardt på at det skal være en felles tariffavtale for alle de tre fagforbundene i selskapet, og avviser blankt kravet om over 30 prosent lønnsøkning.

Resultatet av konflikten kunne merkes over hele Tyskland i går: Innstilte tog, halvtomme jernbanestasjoner og lange bilkøer - både i byene og på autobahn.

I havnen i Hamburg fikk de problemer med lossingen, fordi halvparten av godstogene ikke gikk. Audi har allerede stengt en fabrikk i Brussel frem til mandag, fordi de mangler bildeler.

40 prosent av togene i Tyskland sto, særlig gods-, lokal- og regionaltrafikken var rammet. Øst i landet var det nesten ingenting som rørte seg på skinnegangene.

Også i Frankrike var det kilometerlange bilkøer, med pendlere som måtte ta bilen for å komme seg på arbeid. Der har de jernbaneansatte streiket siden tirsdag, og vedtok i går å fortsette - tross innbitte forsøk fra president Nicolas Sarkozy på å få avsluttet aksjonen. Jernbanearbeiderne vil tvinge presidenten til å droppe planene om kutt i pensjonsordningene.

Hardest i eks-DDR

— Gir vi oss nå, har vi tapt for alltid. Vi vil streike til blodet renner, sier lokfører Werner i Berlin. For ham handler det først og fremst om retten til egne tarifforhandlinger. Fordi han var ansatt ved jernbanen i DDR frem til murens fall, har han dårligere vilkår enn de fleste kollegene fra Vest-Tyskland, som nyter godt av gamle og gunstigere arbeidskontrakter. Hovedtyngden av lokførerne i GDL kommer fra øst, og det er derfor også trafikken øst i Tyskland som er hardest rammet av streiken.

Når skatten er betalt sitter Werner igjen med 13.000 kroner.

— Det er for lite, sier 54-åringen.

- En lett demper

Regjeringen prøvde i går å få partene til forhandlingsbordet, men vil ellers ikke gripe inn ennå. Konsernledelsen kalte streiken «meningsløs» og rykket inn helsides annonser i tyske aviser der de beskylder lokførerne for å drive utpressing.

De tyske industriforbundet BDI anslår kostnadene for tysk økonomi til 400 millioner kroner for hver streikedag. Andre advarer mot å overdrive skadevirkningen. Presidenten for forskningsinstituttet DIW, Klaus Zimmermann, viste til at de fleste bedrifter har hatt tid til å forberede seg på streiken.

— En lett demper, men ingen dramatikk, sa han om effekten på tysk økonomi, som er inne i en oppgang.

GORM K. GAARE / EUP- IMAGES