Det norske lasteskipet «St. Petersburg» kom som første skip fram til området i Indiahavet der letingen etter det savnede flyet pågår. Satellittbilder av to flytende gjenstander gir håp om en løsning på gåten.

Skipet tilhører rederiet Høegh Autoliners, og kom i 12-tiden torsdag norsk tid fram til området der letearbeidet nå konsentreres.

SØKER: Lasteskipet «St. Petersburg» er på plass i søkeområdet.
HOEGH.COM/SCANPIX

Tidligere denne uken fanget satellitter opp to flytende gjenstander som kan være vrakrester fra det savnede passasjerflyet fra Malaysian Airlines.Området ligger om lag 2.500 kilometer sørvest for Australia. Også andre skip er på vei, blant annet et britisk marinefartøy, og flere fly har også søkt i området. Selve havområdet som det letes i, er på om lag 300.000 kvadratkilometer, ifølge BBC.

Tett tåke

Men det norske lasteskipet kom fram bare få timer før det ble mørkt, og verken skipet eller to fly fra USA og Australia, som også søkte i området torsdag, så noe til gjenstandene. Dårlig vær med tett tåke og mye regn gjorde letearbeidet vanskelig.

Australske myndigheter skrev torsdag ettermiddag norsk tid på Twitter at deres søk var avsluttet for dagen.

Det norske skipet vil likevel vil fortsette søk utover natten, ved hjelp av lyskastere. Det opplyste rederiet på en pressekonferanse klokken 14.30.

Dersom gjenstandene blir funnet, vil det ta to-tre dager fastslå endelig om de stammer fra det savnede malaysiske flyet, opplyser australske myndigheter.

– Troverdig spor

Malaysiske myndigheter kaller gjenstandene som er oppdaget sørvest for Australia for et troverdig spor. men understreker at det ikke er sikkert de stammer fra det savnede flyet.

På en pressekonferanse i Kuala Lumpur torsdag presiserte den malaysiske transportministeren Hisammuddin Hussein at det ikke er bekreftet at gjenstandene stammer fra noe fly i det hele tatt, da gjenstander ofte fraktes over store avstander med havstrømmene.

– Men vi fortsetter letingen så lenge det er håp om å finne noe, sa Hussein.

Samtidig fortviler de pårørende over uvissheten.

– All informasjonen vi får er bra, men det vi virkelig trenger nå er å få vite om det er funn fra flyet eller ikke, sier Selamat Omar, far til en av passasjerene om bord på MH370.

Vanskelig

Sjefen for flybergingsgruppen i det svenske luftforsvaret, K-G Bergqvist, forklarer at det er svært vanskelig å lete etter gjenstander til havs.

– Men moderne satellitter er svært nøyaktige, og dersom gjenstandene flyter nær overflaten, er det ingen problemer for et større fartøy å berge delene så lenge været tillater det, sier Bergqvist til nyhetsbyrået TT.

Det var Australias statsminister Tony Abbott som først opplyste om satellittbildene.

– Vi må huske at det vil bli ekstremt vanskelig å lokalisere disse gjenstandene. Og det kan hende at det viser seg at de ikke er knyttet til søket etter flight MH370, sa Abbott.

Ifølge den australske sjøfartsmyndigheten AMSA er den ene gjenstanden om lag 24 meter lang, den andre litt mindre. Havdybden i området er flere tusen meter.

Mange teorier

Det er gått nesten to uker siden det malaysiske flyet 8. mars forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Fortsatt er det helt uvisst hva som skjedde, men en lang rekke ulike teorier er blitt lansert.

Søket pågår i et enormt område som strekker seg fra den sørlige delen av Indiahavet til Kasakhstan. En lang rekke land deltar i letingen, og Australia har hovedansvaret for den sørligste delen av området.

Etterforskerne tror at noen med solid piloterfaring slo av flyets kommunikasjonssystemer og endret kursen. Hvem som gjorde dette, og hvorfor, kan ingen si.