Team Lehmkuhl startet distansen med en forsinket regattastart 19.30, og krysset mållinjen knappe to døgn senere, 16. Juli 17.19. Som nummer to er Christian Radich.

Tiden er foreløpig, og kontorsjef i Stiftelsen Lehmkuhl, Trude Fløysand, tør ikke slippe jubelen løs før det endelige resultatet foreligger.

— Resultatet er ikke offentlig, så jeg tør ikke å si «Yes, vi vant» før komiteen er klar med sin beregning, forklarer Fløysand.

Det er den såkalte ROC-komiteen som avgjør hvilken endelig tid skipene ender på. Handikap og straffetid tildeles ifølge racets offisielle nettside etter blant annet båtens størrelse, antall rigger og seilareal.

— Reglene er kompliserte, så vi har ikke helt oversikt. Det er komiteen som må avgjøre, sier kontorsjefen.

Tyvstart kan straffe seg

Torsdag passerte Team Lehmkuhl startstreken 36 sekunder for tidlig, noe som ga skipets mannskap valget mellom å foreta en 360 graders vending eller tre timer straffetid.

— Vi valgte det første og vi skulle foreta manøveren med absolutt alle ledige hender på dekk, skriver gruppen på sin blogg.

— Vanligvis tar en dreining en halvtime, men på grunn av mye vind brukte gruppen to timer uten helt å få det til, sier kontorsjef Fløysand.

Blir manøveren likevel godkjent, er seieren sikret. Hvis komiteen underslår resultatet, er det Christian Radich som får gull.

— Det er bare å innrømme at det er Radich som pleier å vinne, ler Fløysand.

Se alle resultatene her.

Resultatet kommer tirsdag

  • Om vi kommer på førsteplass er det helt herlig, sier kaptein Marcus Seidl.

Det endelige resultatet vil ikke bli klart før tidligst tirsdag.

— Komiteen venter alltid på at alle deltakerskjema blir levert for hånd skriftlig. Det vil være gjort på tirsdag. Det endelige resultatet blir klart enten da eller onsdag, tror kapteinen.

Statsraaden vant både 2. etappen i fjor og kom på 1. plass i 2008, i følge Seidel.

— Vi og Radich har vekslet litt på førsteplassen, forteller kapteinen.

— De siste årene har Statsraaden hatt de rette forholdene for å vinne.

Stemmer de foreløpige plassene, vil det være tre norske skip som tar palleplasseringen. Også i 2009 tok nordmennene medaljeplassene.

— Det er absolutt hyggelig med norsk i tet, mener kapteinen på Statsraad.

- Oste av gårde

Uansett resultat, har ungdomsgjengen ifølge bloggen hatt en flott seilas.

-Teamet har seilt som det kostet etter, med masse vind og stor fart, sier hun.

Kontorsjefen forteller at bergensværet har gjort at skuten har klart seg godt. Statsraaden krever mer vind enn Radich og Sørlandet for å komme opp i høye hastigheter. Årsaken er at mastene er konstruert ulikt på skipene.

For å delta på Tall Ship Race er det krav om at minst 50 prosent av besetningen skal være mellom 15 og 25 år. 25 norske ungdommer er blitt trukket ut i en konkurranse arrangert av stiftelsen og sponsorer.

- Litt sånn Pirates!

Fantastisk at vi får oppleve noe så bra! Christopher Fløysand Olsen er en av de 25 ungdommene om bord, og giret av shanti, vind og vær.

Bergen Rederiforening har sponset Stiftelsen Skoleskipet Statsraad Lehmkuhl med 100.000 kroner som dekker reise og seiltokt for ungdommene.

- Hva er det morsomste dere har opplevd?

Det må være onsdag kveld, da vi seilte inn i uvær. Blått lag var på vakt og båten krenget 45 grader, det var heeelt drøyt, forteller Fløysand Olsen entusiastisk.

— Vi måtte hive oss over seilene og brase dem (justere vinklene) for å øke farten, det var bare jæklig gøy, litt sånn Pirates!

— Jeg føler meg veldig privilegert som får være med på dette og bli kjent med naturens krefter.

Arrangementet har to etapper og en koseseilas. Men bergensdamen avslutter racet etter den tilbakelagte distansen. Årsaken er at Statsraaden er utleid til Sjøkrigsskolens kadetter.