• Piloten på SK 686 fikk klarsignal til å lette fra tårnet på Linate. Verken de i tårnet eller den omkomne piloten hadde grunn til å tro at noe var galt.

Det sier toppsjefen i SAS, Jørgen Lindegaard, til Bergens Tidende, og bekrefter dermed for første gang deler av det flygelederne på Linate-flyplassen i Milano har forklart til de tre ulykkeskommisjonene som er oppnevnt i Italia. Lindegaard vil imidlertid ikke være med på at mangel på bakkeradar på Linate nødvendigvis kan være en medvirkende årsak til at 118 mennesker omkom mandag.

Til Bergens Tidende sier SAS-presidenten: — Svært mange av flyplassene i Europa er uten bakkeradar. Og det er ikke påbudt med slike, som kan gi oversikt over trafikken på bakken. SAS har ingen problemer med å benytte flyplasser uten bakkeradar. Så vidt meg bekjent kunne vi bare ha landet på Gardermoen i Norge hvis vi hadde krevd bakkeradar, sier Lindegaard.

Stoler på italienerne

Både under en pressekonferanse med flere hundre europeiske journalister i Milano i går, og til Bergens Tidende etterpå, understreket topplederen i SAS at flyselskapet aldri har hatt grunn til å kritisere italienske luftfartsmyndigheter. ý Verken før eller etter mandag denne uken vil vi kvie oss for å benytte italienske flyplasser. Spørsmålet om bakkeradar overlater jeg til undersøkelseskommisjonene, sa Lindegaard.

Krevde radar på bakken

Italienske journalister fortalte SAS-sjefen at Linate hadde bakkeradar inntil 1999. Da ble en ny, norsk innkjøpt, men aldri tatt i bruk. Det ble hevdet at Aircraft owners and pilots assosiation hadde krevd at den nye bakkeradaren ble satt opp. Lindegaard avviste at han kjente til et slikt krav.

— Ulykker skyldes nesten alltid små feil. Vi har sikkert mye å lære av det som skjedde i Milano mandag. Men nå må vi vente på svarene fra etterforskningen. Vi i SAS vil bistå så langt vi kan, men først og fremst konsentrerer vi oss nå om de etterlatte, som uansett årsak til ulykken umiddelbart blir tilkjent 25.000 US-dollar for hver av de omkomne, sier Lindegaard. Sammen med visepresident Björn Ahlengren bekreftet han overfor BT at tragedien har gjort et dypt, personlig inntrykk på dem.

— Sterkest var det å være sammen med etterlatte som bare ropte og ropte navnene på dem de har mistet, sa Ahlengren til BT etter pressekonferansen i Milano i går.

Menneskelig svikt

Uten at SAS-sjefene vil kommentere mulige årsaker til kollisjonen på flyplassen Linate, synes det klart at de også er av den oppfatning at Cessna-flyet har brutt alle spilleregler og svingt inn på rullebanen fra venstre i det øyeblikk SAS-flyet skulle ta av mot København klokken 08.14 mandag morgen. Den fullstendig knuste bygningen SAS-flyet føk inn i, viser egentlig hvor stor fart SAS-flyet hadde. I går forklarte flere øyenvitner at de hørte skrikene til passasjerene etter kollisjonen. Hjelpemannskaper fraktet avdøde ut til langt på natt, natt til tirsdag. SAS-ledelsen avviste i går spørsmål om hva katastrofen egentlig vil koste det skandinaviske flyselskapet.

— Vi har ikke kalkulert over det i det hele tatt. Nå tenker vi bare på de pårørende, sier SAS-president Jørgen Lindegaard til Bergens Tidende.

SORG: – Våre hjerter er fulle av sorg. Og vi tenker bare på de pårørende nå, sier SAS-presidenten Jørgen Lindegaard (t.h.) Her sammen med visepresident Bjørn Ahlengren.
FOTO: TOR HØVIK