– Frontruta var bokstavelig talt fylt av store, mørke, brune fugler, sa flygeren Chesley Sullenberger, ifølge en av etterforskerne, Kitty Higgins.

– Hans første instinkt var å dukke, men det gjorde han ikke, sier hun.

Omtrent samtidig hørte de smell, kjente at flyet traff noe, merket at motorkraften ble redusert og luktet brennende fugler, ifølge Higgins’ referat av kapteinens forklaring.

Annenflygeren Jeff Skiles, som førte flyet, så fuglene komme i perfekt formasjon. Han trodde de skulle gå under flyet og fortalte det til kapteinen. Da han kikket opp, var frontruta «full av fugl».

De to flygerne ble avhørt lørdag av det nasjonale transportsikkerhetsbyrået NTSB om ulykken der US Airways-flyet med 150 passasjerer og et mannskap på fem måtte nødlande på Hudson-elva i New York.

Sekunder til rådighet

Etter at de traff fuglene, hadde flygerne deretter bare sekunder på å bestemme seg for hvor de skulle gå ned. Sullenberger sier han skjønte han lå for lavt, gikk for langsomt, var i feil retning og for nær bygninger til å greie å snu tilbake til flyplassen.

En alternativ flyplass i New Jersey ble raskt utelukket fordi den er omringet av bebyggelse. Dermed ble det eneste alternativet å sikte mot en landing på vannet.

Etter at begge motorene sluknet, forteller de kabinansatte at det oppsto en total stillhet, akkurat som i et bibliotek. Disig røyk og lukten av brennende metall eller elektroniske komponenter fylte kabinen.

I kabinen overtok Sullenberger roret mens Skiles desperat prøvde å starte motorene igjen, men forgjeves. Det var lite samtale; begge er erfarne piloter og visste godt hva de hadde å gjøre, sier Higgins.

Etter den perfekte landingen sist torsdag kunne alle 155 om bord spasere ut av flyet på vingene eller i flåter, og deretter komme seg om bord i de mange båtene som kom til. Sullenberger sier han fulgte prosedyrene og landet i nærheten av en båt han så, slik at den kunne være til hjelp.

Hevet

Søndag ble den store Airbus A320-maskinen heist opp av vannet. Ved hjelp av enorme heisekraner klarte bergingsmannskapet å løfte flyet over på en lekter.

Deretter ble de såkalte svarte boksene hentet ut. Dette er egentlig to oransjefargede vann— og støtsikre bokser som inneholder ferdskriver og opptak fra kabinen. De vil kunne gi etterforskerne viktig informasjon om hva som hendte.

Dykkere tror de har lokalisert den venstre motoren, som ble revet av under nødlandingen, og som deretter sank til bunns i den strie elva.

Undersøkelser av begge motorene kan gi et definitivt svar på om det faktisk var en fugleflokk som førte til ulykken.

OPP AV VANNET: Redningsarbeidere er på stedet når flyet blir heist opp av elven Hudson i New York.
POOL
LUKTET BRENNENDE FUGLER: Nå har pilotene uttalt seg om hendelsene rett før flyet måtte nødlande i elven. Hele besetningen på 155 personer overlevde, de fleste uten alvorlige skader.
POOL
KOM IKKE LANGT: Flyet traff flokken med gjess like etter avgang, og måtte gå ned vannet like utenfor New York.
CHIP EAST