Helge Vidar Holm.
MARIE HAVNEN

Debatten rundt islam er høylytt og tidvis ekstrem i Frankrike, mener Helge Vidar Holm, professor i fransk litteratur og kulturkunnskap ved Universitetet i Bergen.— Via et par boksuksesser og kjente fjernsynsdebattanter er det i det siste kommet flere ekstreme anti-islamske ytringer som minner om antisemittisk satire i ytringsfriheten navn på 1930 -tallet. I tillegg har man jo Marine Le Pen og Front National, som nok vil få enda større oppslutning etter dette attentatet, sier Holm.

- Liten forståelse

Mellom ti og femten prosent av den franske befolkningen på 60 millioner, er muslimer. Men det vises ikke igjen i den offentlige debatten, mener Helge Vidar Holm. Han synes Frankrike har et toleranse-problem.

— Franskmennen fremstår som forsvarere og innehavere av universelle menneskerettigheter. Men folk med et annet syn, som for eksempel islamister, får ikke den respekt som de burde hatt. Det er liten forståelse for annerledes tenkende. Jeg fordømmer selvsagt attentatet. Men jeg mener man i Frankrike - og andre steder - bør diskutere om ytringsfrihet skal innebære at man kan si hva som helst om det andre setter høyest.

Redsel

Hans UiB -kollega Jostein Gripsrud, professor i informasjons- og medievitenskap, mener på sin side at man ikke må blande høflighet og ytringsfrihet.

— Denne saken er en påminnelse om nødvendigheten av å være mye tydeligere på hvilke verdier som er viktige for oss europeere. Man må ikke blande sammen normer for vanlig høflighet med et kompromissløst forsvar for ytringsfrihet. Redselen for å støte noen kan ikke brukes som rettesnor for ytringsfriheten, sier Gripsrud, som for tiden oppholder seg i Sør-Frankrike.

Angrepet mot Charlie Hebdo har gjort et enormt inntrykk på alle franskmenn, mener Gripsrud, som selv ble rasende da nyheten kom. Han understreker at Charlie Hebdo er kjent for å ikke ha respekt for noe.

— Når bladet da møter kravet om å ikke tegne profeten Mohammed, taler det mot alt det Charlie Hebdo står for.

Muslim og Charlie

— Hva er ditt inntrykk av forholdet mellom muslimer og resten av befolkningen i Frankrike?

— Det virker fredelig til daglig. Mine franske venner med muslimsk bakgrunn har postet meldinger som: "jeg er muslim, jeg er Charlie". Jeg synes nesten mest synd på sekulære og "vanlige" muslimer som nå får erfare hva det betyr å være knyttet til disse gærningene.

Jostein Gripsrud understreker at ghettofisering, manglende integrasjon og høyere arbeidsledighet blant muslimer har skapt et skille i befolkningen.

— Det er mye frustrasjon, og i dette vannet er det en del ekstremister som fisker og fremstiller muslimer som stakkarslige og forfulgte. Mange er nå bekymret for hva angrepet vil bety for relasjonene mellom milloner av franske muslimer og resten av befolkningen i dette landet.

Omstridt roman

Onsdag, samme dag som angrepet, kom forfatteren Michel Houellebecq med en omdiskutert roman om muslimsk maktovertakelse i Frankrike.

— Houellebecq er en provokatør, og samtidig en veletablert forfatter og kunstner. Han nyter stor respekt, representerer den franske satiretradisjonen, er spissformulert og har også tidligere uttalt at islam er den mest stupide religionen. Frankrike er et intellektuelt land, men jeg savner en debatt der franskmenn ser på seg selv og erkjenner at det ikke bare er deres verdier som bør forsvares, sier Helge Vidar Holm, som mener det finnes grenser for ytringsfriheten.

- Mer åpenhet

Jostein Gripsrud mener vi må snakke mer åpent om de kulturelle forskjellene.

— Dette må tematiseres åpent og ikke styres av en omvent rasisme. I Frankrike har det vært mer åpenhet enn i Norge, og ikke minst i Sverige, der det er motvillje mot å si hva en mener i fare for å støte noe. Når man ser hva kristne har vært igjennom, er det litt underlig at man ikke skal kunne snakke om islam på samme måten, sier Gripsrud og legger til:

— Man skal ha respekt for trosfrihet, men ikke for de enkelte religionene. De som stiller absurde krav må lære seg at den ytringsfriheten vi har her nå, har kostet mye, og den har vi ikke tenkt å gi fra oss.