Klaus Justsen

PÅ EN SOLRIK SENSOMMERSØNDAG er det vanskelig å finne et ledig sete på ekspresstoget fra Washington til New York. I pendelflyene derimot, som tilbakelegger samme distanse på 30 minutter i stedet for tre timer, kan passasjerene velge og vrake både i seter og rekker.

Forskjellen skyldes ikke bare et ønske om å spare penger, for billettprisen er ca. 150 dollar for begge reisemåtene. Det er snarere et tegn på at sikkerheten fortsatt bekymrer amerikanerne mer enn noe annet.

De færreste togpassasjerene vil innrømme at noe slikt har påvirket deres valg av reisemåte. De sier at fra sentrum til sentrum går det like fort, og at man på toget har bedre plass og kan strekke på beina. I flyene mellom Washington DC og New York er det forbudt å reise seg.

MENINGSMÅLINGENE ER IKKE til å ta feil av. Stort sett alle venter at USA kommer til å bli rammet av en aksjon som er like ille eller verre enn angrepene på World Trade Center og Pentagon. Hele 54 prosent venter et slikt angrep i løpet av de nærmeste ukene.

Meningsmålingene gjør det også klart at amerikanerne er overbevist om at det ikke har hjulpet med alle investeringene i nye sikkerhetsprogrammer eller opprettelsen av et nytt departement for nasjonens sikkerhet (Homeland Security Department). Det står ikke til å nekte at kontrollen ved grensene er blitt intensivert, og for noen nasjonaliteters vedkommende er det blitt atskillig vanskeligere å få visa til bare en kort ferie i USA.

Ifølge ekspertene er flyvinger både nasjonalt og internasjonalt blitt mindre risikobetont etter at regjeringen — mye imot sin vilje - ble tvunget til å overta kontrollen. Den skjerpede kontrollen kan imidlertid vise seg å være verdiløs dersom det har lykkes terroristene å plante egne folk blant de 20.000 medarbeiderne ved flyplassene, som ennå ikke har gjennomgått noen sikkerhetskontroll.

SOM SÅ MANGE ANDRE HULL i systemet blir denne åpenlyse mangelen forklart med de sparsomme bevilgningene fra Det hvite hus. Samtidig blir det vist til at sikkerheten i luften også er blitt bedre. Nå har 80 prosent av alle fly skuddsikre dører inn til cockpiten.

Det er også vedtatt en lov som gir pilotene adgang til å bære pistol. Hver uke avslutter 50 personer den obligatoriske treningen, men ingen vil si noe om hvor mange som tar med seg skytevåpen om bord.

For kritikerne er den slags bare skuebrød som skal skape inntrykk av at regjeringen virkelig gjør noe for å beskytte borgerne. For dem har det kanskje en beskjeden psykologisk verdi, men absolutt ingen praktisk.

— Hva hjelper det om alt og alle blir kontrollert når vi ikke har gjort noe som helst for å forhindre angrep med raketter avfyrt fra skulderen, spør Bill Pascrell som er medlem av sikkerhetsutvalget i Representantenes hus.

Det nye departementet som ble opprettet 1. mars, har med dårlig suksess forsøkt å få amerikanerne til å gjøre mer for sin egen sikkerhet. Det har først og fremst skjedd ved utsending av bortimot 40 advarsler om at risikoen for det ene eller andre nå er økt. Pendelen på den fargede femtrinns skalaen svinger som på et barometer i storm. Nå mener man at dette er et typisk eksempel på at advarslene «utvannes» når de blir sendt i tide og utide. Ingen hører på alle advarslene om at ulven kommer.

KRITIKERNE HEVDER AT politikerne med sin fargeskrift først og fremst ønsker å beskytte seg selv mot kritikken om det skulle skje noe.

Det synes som om det nye departementet selv endelig har innrømmet feilen. Da det forrige uke ble advart om økt risiko for terroraksjoner på toårsdagen i morgen, skjedde det uten at fargen ble endret.

Tom Ridge, som leder det nye departementet med 170.000 medarbeidere, har i flere intervju hevdet at man i all stillferdighet har notert flere suksesser. Tilbakeholdte terrorister eller deres sympatisører har forklart at de utsatte visse operasjoner fordi de var klar over at sikkerheten var skjerpet.

Gordon Johndroe, talsmann for departementet, ønsker ikke å kommentere sjefens påstander, men fremhever i stedet at det stadig blir gjort fremskritt. Det tar tid å få 22 departementer med vidt forskjellig bakgrunn til å samarbeide.

Hittil virker det imidlertid som om de gapende hullene er mer iøynefallende enn forbedringene. Fortsatt er det bare ca. 5 prosent av de 7 millioner containerne som årlig ankommer amerikanske havner som blir inspisert.

SER VI PÅ DEN SÅRBARE infrastrukturen, er manglene enda større. Det er vel og bra at New Yorks berømte børs i Wall Street blir bevoktet av tungt bevæpnede konstabler hver dag. Men det hjelper ikke mye når et par tekniske feil i Ohio kan komme som et skred og etterlate 50 millioner mennesker i stummende mørke, slik det skjedde 14. august.

— Vår infrastruktur er så sårbar at den nesten inviterer til terrorangrep, sier Stephen Flynn og henviser til de kjemiske fabrikkene som et annet sårbart punkt.

Det nye departementet slår tilbake med en påstand om at kritikerne beskjeftiger seg for mye med manglene og for lite med forbedringene. Men den virkelige prøven vil komme i form av et nytt terrorangrep.

Det kommer, fastslår meningsmålingene og de overfylte togene mellom Washington og New York.

Jyllands-Posten/Bergens Tidende

VIL IKKE FLY LENGER: Etter flyangrepene på The World Trade Center for to år siden, er amerikanerne så bekymret for sikkerheten at de foretrekker tog fremfor fly. ARKIVFOTO: SEAN ADAIR, REUTERS