KLAUS JUSTSEN

Det er snakk om en omfattende strategiplan som skal imøtegå det som forsvarsdepartementet kaller terroristenes feilinformasjoner. Slik håper USA å vinne flere tilhengere i sivilbefolkningen.

Amerikanske medieeksperter har stemplet strategien som mer enn tvilsom. Den militære ledelsen lover nå en større gransking av prosjektet, som finansieres av regjeringen med flere millioner dollar.

Amerikanske offiserer kaller programmet et avgjørende ledd i den såkalte informasjonskrigen mot opprørsstyrkene, hvis voldelige aksjoner omtales i alle medier. Artiklene oppfordrer samtidig irakerne til å delta i den nye, demokratiske prosessen.

Bruker PR-firma

Forsvarsdepartementet avviser å frigi detaljer om programmet med en henvisning til at det er et ledd i pågående operasjoner. Det understrekes imidlertid at artiklene kun viderebringer fakta.

Denne påstanden undergraves imidlertid av flere eksempler. De irakiske avisene har bl.a. trykket artikler som minnet om lederartikler, uten at det ble gjort klart at de var skrevet av militæret.

Andre artikler har skrevet nedlatende om utenlandske mediers kritiske reportasjer og beskyldt vestlige journalister for å opptre som selvbestaltede eksperter.

Det omfattende programmet ble avslørt av Los Angeles Times, som samtidig kunne opplyse at flere artikler var blitt offentliggjort etter at «uavhengige journalister» hadde betalt de irakiske mediene.

I forsvarets hovedkvarter Pentagon innrømmet talsmannen Bryan Whitman at en del av opplysningene var noe bekymrende.

Programmet organiseres fra det militære hovedkvarteret i Bagdad. Herfra sendes artikler til PR-firmaet Lincoln Group i Washington, der de oversettes. Det er også dette private firmaet som markedsfører artiklene uten å opplyse at de kommer fra militæret.

— Undergraver seg selv

Lincoln Group fikk i fjor en kontrakt på fem millioner dollar for å informere det irakiske folk om USAs mål og vinne irakernes støtte. Kontrakten omtalte imidlertid også mer kreative psykologiske operasjoner, som skulle forbedre USAs image.

PR-firmaets talsmann, Laurie Adler, avviser å diskutere kontraktens detaljer, men hun fastholder at det er snakk om et meget viktig arbeid for å tilbakevise motstandernes feilinformasjon.

John Schulz, som er sjef for Boston Universitys journalistutdannelse, fastslår overfor Washington Post at man nå i et forsøk på å forhindre feilinformasjoner selv begår den samme feilen.

— Man kan ikke skape en modell for et demokrati ved å undergrave et av dets viktigste elementer, som er en fri og uavhengig presse, sier John Schulz.