Amerikanske aviser skriver at det alltid skal være to personer i cockpit. Denne regelen ble innført etter terrorangrepet mot USA 11. september 2001, skriver Aftenposten.

Luftfarttilsynet sier til Aftenposten at internasjonalt regelverk slår fast at alle fly med mer enn 60 passasjerseter skal være utstyrt med en låsbar dør til cockpiten og minst to piloter.

— Døren skal være låst fra før man starter motorene til motorene er stoppet etter landing, sier seksjonssjef for operativ seksjon Frode Lenning i Luftfarttilsynet.

Det europeiske regelverket er basert på det internasjonale regelverket og på dette punktet er de helt like.

Toalettbesøk

Pilotene kan forlate cockpit i forbindelse med «fysiologiske behov», blant annet hvis man må besøke toalettet.

Den ene av flygerne om bord i Germanwings-flyet som styrtet i Alpene tirsdag, forlot førerkabinen før ulykken og slapp ikke inn igjen. Dette går frem av taleregistratoren til flyet, forteller en høytstående militær kilde som deltar i etterforskningen av ulykken til The New York Times. 

— Hvorvidt man sender inn en flyvert når en pilot går ut, er opp til de enkeltes flyselskapenes rutiner. Dette kan variere og det må det enkelte selskap svare på, sier Lenning.

Kan stenges ute

Han forteller også at døren til cockpit skal kunne åpnes med kode fra utsiden. Denne koden skal hele flybesetningen kunne.

- Det jeg kan si er at om pilotene ikke ønsker at noen skal komme inn i cockpit, så kommer de ikke inn, sier leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval til NTB.

Ifølge Washington Post er en av årsakene til at det alltid skal være to personer i cockpit, nettopp fordi en av dem skal kunne reise seg fra stolen og åpne døren.

CBS News skriver at cockpit i en Airbus 320 er såpass stor at piloten ikke vil kunne snu seg i stolen og åpne døren selv. En må fysisk reise seg opp, og ta et steg for å nå frem til døren.

Terrorfare

Det skal være vanskelig å få opp døren til cockpit utenfra, for å hindre at passasjerer - eller i verste fall - terrorister - tar seg inn til pilotene.

Derfor er døren inn til cockpit umulig å bryte opp utenfra.

En fransk tjenestemann som etterforsker ulykken, sier til The New York Times at en ikke kan utelukke at den piloten som satt igjen i cockpit ønsket å kjøre flyet i fjellveggen.

— Jeg liker det ikke, sier tjenestemannen som ønsker å være anonym. Han understreket at hans spekulasjoner er gitt ut fra foreløpig informasjon fra taleregistratoren.

Piloten kan også ha fått et illebefinnende og mistet bevisstheten.

Airbus forsterket dørene

Hendelser der flykaprerere truer piloten til å endre kurs, eller tar over spakene selv, har forekommet.

Etter terrorangrepet mot USA 11. september, der terrorister tok kontrollen over flere fly, endret flyprodusenten Airbus dørmekanismen inn til cockpit.

En spake i cockpit skal gi mannskap i cockpit mulighet til å stenge døren helt ved nødsituasjoner.