Italienske myndigheter plasserte mandag ettermiddag ansvaret for ulykken hos den tyske piloten som førte Cessna-flyet, som kom ut på rullebanen på Linate-flyplassen da MD-87-maskinen på vei til København var i ferd med å ta av.

I stedet for å stå i venteposisjon, slik han hadde fått instruks om fra tårnet, svingte han rett ut på rullebanen, heter det i en pressemelding fra det italienske luftfartsverket.

Konklusjonene til det italienske luftfartsverket støttes av SAS, som sier det store passasjerflyet fikk grønt lys før ulykken.

Sorgens dag

SAS fraktet mandag kveld pårørende fra alle de tre skandinaviske landene til Milano og Linateflyplassen.

En pårørende fra Norge var med på flyet, sammen med SASý konsernsjef Jørgen Lindegaard og et kriseteam fra flyselskapet.

Lindegaard var i likhet med alle andre i flyselskapet tydelig preget av ulykken, som krevde 118 menneskeliv.

— Det er en sorgens dag i SAS. Alle våre tanker og alt vårt arbeide rettes nå mot dem som har mistet sine kjære, sa Lindegaard på en pressekonferanse i Stockholm mandag ettermiddag.

Det første flyet med pårørende etter ulykken forlot København klokken 21 mandag kveld. Om bord var pårørende fra hele Norden. Pårørende som ikke reiste til Italia mandag, har fått tilbud om avreise med vanlige rutefly tirsdag. Også da vil krisepersonell delta på reisen.

lyhistoriens verste

Det var ved 8.15-tiden mandag at SAS-flyet, som var i ferd med å ta av, plutselig og i stor fart måtte manøvrere til siden for å unngå et lite Cessna-fly som var på rullebanen. Det store passasjerflyet, av typen MD-87, skled ut på det gresslagte sikkerhetsfletet, snudde 45 grader rundt og braste inn i en hangar.

Deler av bygningen raste sammen og flykroppen brakk i tre. Det oppsto tre kraftige eksplosjoner, og bygningsdeler skal ha falt ned hundre meter unna.

118 mennesker mistet livet. Blant de omkomne var 104 SAS-passasjerer, det svensk-danske mannskapet på seks, fire personer fra småflyet og fire ansatte i hangaren.

Flyulykken er den desidert verste i SASý og skandinavisk luftfarts historie.