Nederlandske KLM varslet torsdag at det reduserer rutetilbudet med 15 prosent og at 12.000 ansatte må over på deltidsarbeid, i tillegg til at 2.500 jobber står i fare. Italienske Alitalia kunngjorde samme dag at hovedkvarteret i Roma skal selges.

Krisen i flynæringen er langt fra over. Siden terrorangrepene i USA 11. september har selskap etter selskap varslet at de selger fly, reduserer kapasiteten og permitterer eller sier opp ansatte.

Alitalia innfører også en tilleggsavgift på om lag 50 kroner per billett for å stå imot krisen, slik greske Olympic Airways allerede har gjort. Avgiften skal dekke økte forsikringsutgifter.

Spanske Iberia har varslet at det kan bli aktuelt å permittere ansatte, kanskje så mange som 6.000. British Airways har allerede kuttet staben og melder at antall reisende sank med 11,6 prosent i september sammenlignet med samme måned i fjor. Lufthansa og Air France ser foreløpig ut til å nøye seg med å senke kapasiteten.

Subsidier Flyselskaper som tror de vil klare seg gjennom krisen, er imidlertid svært skeptiske til at enkelte konkurrenter får statlig krisehjelp. Også i EU-kommisjonen er det flere som nå rynker på nesen over at det offentlige bidrar med kapital når konkursen truer.

— Vi må sikre oss at luftfartsindustrien greier å ri av stormen på egen hånd. Vi har i hvert fall ingen tro på at staten skal sprøyte inn subsidier til flyselskapene, sa KLMs finansdirektør Rob Ruijter torsdag, noen timer etter at Swissair var på vingene igjen takket være en offentlig krisepakke på 2,5 milliarder kroner.

Planene om nødhjelp til belgiske Sabena har også fått lavprisselskapet Ryanair til å klage til EU-kommisjonen. Det var torsdag ettermiddag ennå ikke tatt noen avgjørelse i saken, i stedet kalte man inn den sveitsiske EU-ambassadøren for å protestere mot at EU ikke var blitt informert om den sveitsiske redningsbøyen på 2,5 milliarder kroner til Swissair. Den skal holde selskapet i luften fram til slutten av måneden..

Japan

I Japan kom det torsdag meldinger om at Japan Airlines JAL og All Nippon Airways ANA vil redusere antall flyginger til USA utover høsten på grunn av langt mindre etterspørsel enn tidligere.

Men det er i USA at flyselskapene har det tøffest. Titusener av ansatte har mistet jobben, aller mest i United Airlines, hvor 20.000 arbeidsplasser er blitt borte. For å få folk til å våge seg opp i luften etter de fatale kapringene, fristes det nå med halv pris på flybilletter.

— Omfanget av dette er rett og slett uten sidestykke, sa Tim Goodyear, talsmann for Den internasjonale luftfartsorganisasjonen (IATA) onsdag. –Vi kan ikke gjøre noe med dette, det er en katastrofe, sa han.