– Dette dreier seg om langt med enn bare Detroit. Det handler om å redde amerikansk økonomi fra en katastrofal kollaps, sa sjefen for General Motors, Rick Wagoner, på en høring i Kongressen.

Ved siden av seg hadde han sjefene for de to andre store bilprodusentene, Ford og Chrysler, som alle holder til i Detroit, og ledelsen i bilarbeiderforbundet United Auto Workers.

GM sier at de kommer til å slippe opp for penger allerede i januar om de ikke får hjelp fra staten, og analytikerne sier at konsernet trolig blir avviklet om det tvinges inn i konkursforhandlinger.

Wagoner viste til en studie nylig som viser at tre millioner arbeidsplasser og 156 milliarder dollar i skatteinntekter ville gå tapt om bilindustrien kollapser.

Noen studier tyder på at bilprodusentene og andre tilknyttede sektorer står for 10 prosent av USAs BNP og minst 2 prosent av arbeidsplassene.

Liten sympati Men bilsjefene ble ikke møtt med mye sympati fra skeptiske kongressfolk fra begge partier. De anklager bilindustrien for selv å være skyld i mye av miseren den er kommet opp i.

Lederen for senatets bankkomité, Chris Dodd, fortalte de tre sjefene at de var ute etter hjelp til å behandle sår de selv er ansvarlige for.

Men mens republikanerne og Bush-administrasjonen avviser å gi bilprodusentene hjelp, mener demokratene en redningspakke er helt nødvendig for å redde hundretusener av arbeidsplasser.

De har derfor lagt fram forslag om at bilindustrien skal få nødlån for 25 milliarder dollar fra redningspakken på 700 milliarder dollar som Kongressen vedtok for å redde finanssystemet.

Finanskrisen har skyld en

Men Wagoner og kollegene Robert Nardelli fra Chrysler og Alan Mulally fra Ford hevdet at de gjennom de siste årene har gjort store framskritt, men at det er finanskrisen som nå rammer dem for fullt fordi den begrenser kreditten og hindrer kundene i å få lån til å kjøpe nye biler.

– Vi har gått aggressivt fram de siste årene for å sette General Motors på kurs mot suksess, og vi var godt på vei. Men det som gjør oss sårbare nå, er den globale finanskrisen som begrenser tilgangen på kreditt og reduserer salget til det laveste nivå per kapita siden annen verdenskrig, sa Wagoner.

Både Wagoner og Nardelli sa de var villig til å redusere lønnen til 1 dollar i året om de bare fikk støtten de ba om.

Går ikke gjennom Men lite tyder på at demokratene får gjennomslag for forslaget etter at det er blitt møtt med massiv motstand fra republikanerne.

Finansminister Henry Paulson sa at det er viktig å hindre bilindustrien i å gå over ende, men at det er andre måter å gjøre det på enn å bruke av pengene som skulle gå til finansinstitusjonene.

Både Det hvite hus og Paulson går imot å la bilindustrien få penger fra den store redningspakken og vil i stedet omgjøre vilkårene til en pakke på 25 milliarder dollar som tidligere er bevilget for å hjelpe de tre store til å utvikle miljøvennlige og drivstoffgjerrige biler.

Demokratene aksepterer ikke dette og mener det nettopp ville ramme bilindustriens framtidige konkurranseevne om den ikke tvinges til å utvikle mer miljøvennlige biler.

MOLLY RILEY
FRED PROUSER