Det viser foreløpige undersøkelser av ferdskriveren.

Flyet ble presset mot venstre til tross for at flygerne styrte det mot høyre, noe som indikerer at det allerede var ute av kontroll og ikke oppførte seg slik flygerne ville, sa tjenestemenn i den amerikanske flyhavarikommisjonen torsdag.

Truffet to ganger

Bevegelsene som ferdskriveren beskriver er i overensstemmelse med at flyet ble truffet av turbulens to ganger fra en japansk jumbojet som tok av like før.

De to gangene var henholdsvis 28 sekunder og sju sekunder før dataene på ferdskriveren opphører.

Den første gangen var ikke kursendringen stor, men den andre gangen var den meget betydelig, samtidig som roret ble dreid helt til høyre. Dette reflekterte etter alt å dømme flygerens fortvilte forsøk på å å få kontroll over flyet, sekunder før det styrtet.

Merket turbulens

De nye opplysningene stemmer overens med tidligere opplysninger om at det to ganger ble hørt høye skranglelyder i flyrammen før det gikk ned, noe som kom fram da taleregistratoren ble analysert. Der nevner også en av pilotene at han merket turbulens fra et annet fly.

En av gåtene i forbindelse med ulykken er at halefinnen og begge motorene åpenbart falt av flyet før det styrtet. Etterforskerne undersøker nå om det kan skyldes turbulensen.

Boeing 747-flyet til Japan Air Lines tok av to minutter og 20 sekunder før Airbus-flyet til American Airlines, men Airbus-en var ett minutt og 45 sekunder bak da ulykken skjedde.

(NTB)

VIRVELVIND: Før flyet fra American Airlines styrtet mandag, meldte piloten at de hadde støtt på turbulens.
Grafikk: Bulls