Et Air France fly på vei til Paris ble onsdag ettermiddag i forrige uke forsinket med halvannen time i Argentinas hovedstad Buenos Aires, etter at det ble ringt inn en bombetrussel mot flyselskapet.

Ifølge den argentinske nettavisen Momento24 ble flyet ikke evakuert, men politi og sikkerhetspersonell gjennomsøkte det for eksplosiver uten at noe ble funnet. Flyet hadde ankommet flyplassen Ezeiza samme dag, og skulle returnere til Paris etter et kort opphold i Buenos Aires.

– Terrorisme lite trolig

Spekulasjonene går i medier og blant eksperter om hva som kan ha skjedd da Air France-flyet av typen A330-200 med 228 personer fra 32 nasjoner om bord plutselig forsvant på turen mellom Rio de Janeiro og Paris natt til mandag.

Terrorisme har vært nevnt som en mulig årsak til flyulykken over Atlanterhavet.

En eksplosjon kunne forårsake en slik ulykke, men fortsatt har ingen tatt på seg et slikt ansvar. Derfor mener franske myndigheter at det er lite sannsynlig at terrorisme er årsaken til at flyet forsvant, men vil ikke utelukke noen muligheter.

– Neppe plutselig ødelagt

En dansk flyversjef mener at det må ha vært en rekke uheldig omstendigheter som førte til at Airbus-flyet fra Air France forsvant over Atlanteren, og har ikke noen tro på at flyet plutselig skal ha blitt ødelagt.

– Jeg tror ikke på noen teori om «big bang», at noe plutselig har ødelagt flyet. Jeg tror mer på en serie med voldsomt uheldige omstendigheter, med skader på flyet som har oppstått i en situasjon med svært vanskelige flyforhold, sier Mogens Holgaard, leder i den danske pilotforeningen, som har fløyet i 35 år.

Air France-flyet av typen Airbus A330-200, og med rutenumre AF 447, ble rammet av tordenvær og helt eller delvis strømsvikt over 50 mil utenfor kysten av Brasil. Fire timer etter at flyet hadde tatt av fra Rio de Janeiro sendte det plutselig ut automatiske feilmeldinger og ble deretter borte.

Haster

Årsaken til flyulykken vil neppe bli kjent før de såkalte svarte boksene med taleregistrator og ferdskriver eventuelt blir funnet. Men søket etter de svarte boksene er svært vanskelig siden havet er flere tusen meter dypt der flyet styrtet. Men det haster å finne de svarte boksene, som egentlig er oransje, siden de bare sender ut signaler i 30 dager.

– Vi er i kamp med klokka under ekstremt vanskelige værforhold og i et område med dyp på opp til 7.000 meter, sa Frankrikes statsminister François Fillon i nasjonalforsamlingen tirsdag.

Jakten på vrakrester eller signaler fra flyet fortsetter dag og natt, og tirsdag rapporterte Brasils forsvarsminister Nelson Jobim at luftforsvaret hadde funnet flyseter og andre vrakrester 65 mil nordøst for øygruppen Fernando do Noronha.

– Gikk i oppløsning

Den brasilianske forsvarsministeren bekrefter at vrakrestene som er funnet i Atlanterhavet, stammer fra det forsvunnede Air France-flyet. Brasilianske piloter fikk øye på de flytende vrakrestene tirsdag morgen i to områder ikke langt fra flyruten til det franske Airbus-flyet.

– Det er ingen tvil, sa forsvarsminister Jobim om det fem kilometer lange beltet med oljeflekker og flytende gjenstander, blant annet setet, kabler og metallbiter, som ble oppdaget av et brasiliansk fly 500 kilometer nordøst for Fernando de Noronha tirsdag morgen. Et annet mindre belte ble sett 60 kilometer unna.

Flere havarieksperter sier sporene tyder på at Airbus A330-maskinen gikk i oppløsning før det traff havoverflaten.

– Siden vrakrestene er funnet i belter og ikke samlet, tyder det på at flyet er gått i stykker før det har nådd havflaten og at deler fra flyet har falt i ulike hastigheter og under forskjellige vindstyrker, sier Finn Heimdal, tidligere direktør i Statens havarikommisjon for transport, til NTB.

Ubemannede ubåter

Brasilianske marinefartøyer ble tirsdag sendt til stedet der vrakrester fra det savnede Air France-flyet ble observert i havet nordøst for øygruppen Fernando de Noronha, som ligger 345 km nordøst for kysten av delstaten Rio Grande do Norte. Marinefartøyene skal etter planen ankomme tidlig onsdag, omtrent samtidig som tre lasteskip fra Frankrike og Nederland, som ble omdirigert for å hjelpe til med søket, melder NTB.

Frankrike sendte tirsdag av gårde et forskningsskip med to ubemannede ubåter som kan gå ned til dyp på 6.000 meter. Et amerikansk Orion-fly og et fransk AWACS-fly med radar og sonar er også sendt til området, ifølge nyhetsbyrået.

Granskning påbegynt

– Denne flykatastrofen er den verste dette landet har opplevd. Vi kan ikke tillate oss å spekulere. Vi må bekrefte all informasjon, sa Paul-Louis Arslanian i den franske havarikommisjonen på en pressekonferanse i Paris onsdag.

Arslanian sier han ikke er optimistisk når det gjelder å finne taleregistratoren og ferdskriveren, som inneholder viktige svar på hva som skjedde i flyets siste minutter i luften. Arslanian mener at det ikke engang er sikkert at de noensinne blir funnet, siden havet er flere tusen meter dypt der flyet styrtet. Han understreker også at dersom de blir funnet, kan de være svært ødelagte.

Ifølge Arslanian vil likevel dette likevel ikke forhindre at man finner årsaken til flyulykken, men da vil konklusjonene trekkes ut fra en mest sannsynlig årsakssammenheng. Den første granskningsrapporten skal foreligge i slutten av juni, opplyser den franske havarikommisjonen.

Arslanian sier at for øyeblikket er det ikke mulig å verken bekrefte eller avkrefte de ulike hypotesene, og påpeker at selv ikke det eksakte tidspunktet for ulykken er kjent.

Fire team

To franske eksperter befinner seg i Rio de Janeiro og skal samarbeide med brasilianske teknikere i granskningen av ulykken. De vil arbeide fra byen Recife nordøst i Brasil.

Det er nedsatt fire team som skal gjennomføre granskningen, og den første rapporten vil foreligge i slutten av juni. Den første gruppen skal undersøke vrakrester, den andre skal granske ruten flyet fulgte, den tredje skal analysere alt pilotene foretok seg under flyturen og den fjerde skal studere de spesielle egenskapene ved denne flytypen, flymaskinens historie og hva som er gjort av vedlikehold.

Tyve franske spesialister skal samarbeide med teknikere fra Brasil og fra Air France for å samle informasjon om det forulykkede Airbus-flyet, inkludert alle automatiske meldinger som ble sendt jevnlig fra flyet, ifølge den brasilianske avisen O Globobs nettutgave. Til sammen er 50 personer involvert.