— Vi vet ikke om de fortsatt mener alvor, sier representanter for norske turoperatører til NTB.Streiken som de vel 7800 bussjåførene på de baleariske øyene gjennomførte fredag og i helgen, skapte store problemer for de hundretusener av turister som skulle til flyplasser for å komme seg til hjemlandet, og for charterturister som kom med fly til øyene for et ferieopphold.Situasjonen nærmet seg mandag det normale. Kutter ut Mallorca? I helgen falt det en bitter kommentar fra en dansk turoperatør om at man i framtiden må revurdere forholdet til Mallorca, Ibiza og Menorca hvis man ikke får garanti for at transportapparatet vil fungere.- Dette er ikke noe jeg kan kommentere, annet enn å uttrykke håp om at vi ikke får en slik streik igjen, sier informasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour til NTB.- Men det er klart de store, internasjonale turoperatørene – og Star Tour tilhører en av dem – ikke vil se på at de baleariske øyene blir ødelagt som marked som resultat av lønnskonflikter med bussjåfører. Og jeg vil tro at de store operatørene vil ta dette opp med rette vedkommende i Spania. Turisme er jo inntektskilde nummer én på disse øyene, sier Petersson. Kamp om drosjene De reisende måtte fredag, lørdag og søndag lide seg gjennom timer i drosjekø eller på intens jakt etter leiebil, i håp om å komme seg til flyplassen før flyet gikk eller for å komme seg til riktige hotell. Vel 1500 drosjesjåfører kjørte det remmer og tøy kunne holde. "Først til mølla" gjaldt for dem som sto hardest på for å skaffe seg transport.Mandag var bussjåførene på plass i sine busser igjen, og både Lena Petersson i Star Tour og administrerende direktør Anne-Lise Sørli i Saga Solreiser regner med at transportapparatet på øyene nå vil normalisere seg. Ingen av dem har mottatt informasjon om at sjåførene vil gå til ny streik, senere i juli. Venter mange krav Begge regner med at det i tiden som kommer nok vil komme henvendelser fra feriefolk som mener at de har krav på et erstatningsbeløp etter forsinkelser med hjemreisen. Noen kom hjem til dels betydelig forsinket. Disse henvendelser vil i så fall bli behandlet på vanlig måte, får NTB opplyst.Etter at busstreiken ble kjent i Norge, tok turoperatørene telefonisk kontakt med dem som skulle reise sørover og informerte om de problemer som kunne oppstå etter landing. Langt de fleste av passasjerene reiste sørover, og visste at det kunne bli venting for å komme videre.Ingen av turoperatørene har i utgangspunkt juridisk ansvar for at transferbussene i Syden kjører som de skal, men både Sørli og Petersson sier at deres selskaper har brukt til dels betydelige beløp på sine reisende for at ventetiden skulle bli så kort som mulig. Det har også vært satt inn et ekstrafly som har tatt med passasjerer som hadde ventet lenge, hjem til Norge.