Først delte skipet seg i to, så ble det oppdaget mer olje i skipet etter at det skulle være tømt. Sjøfartsdirektoratet hadde onsdag ettermiddag ikke oversikt over hvor mye bergingsarbeidet etter "John R"-havariet har kostet.

Daglig leder Ole Bjørnevik i Taubåtkompaniet, som jobber med å berge vraket, tror at verken staten, rederiet eller forsikringsselskapet vil være villig til å betale for å fjerne akterdelen av skipet. Han tror akterdelen av "John R" vil ende opp som "Murmansk". Den russiske krysseren ligger ennå på Sørøya i Finnmark der den havarerte julen 1994. Vraket av den russiske krysseren "Boiki" ruster på Skogsøya etter at det drev i land i 1988.

Kan ikke flyttes Det samme tror Bjørnevik vil skje med "John R".

— Vi har brukt mange penger til nå. Jeg tror ikke det er nok penger til å fjerne akterdelen, og er stygt redd for at den blir liggende, sier Bjørnevik til NTB.

Akterdelen kan i dag ikke flyttes fra skjæret 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms.

— Vraket flyter ikke, og vi har ikke lov å taue bort vraket og dumpe det noen steder, sier Distriktssjef Knut Kristiansen i Sjøfartsdirektoratet i Oslo til NTB.

Alternativene er å hogge opp skipet på skjæret, eller å la det bli liggende. Kristiansen ønsker ikke å kommentere hvilket alternativ som blir valgt, men han avviser ikke at vraket kan bli liggende.NTB