Brussel: Tre av fire fly i Europa går onsdag som normalt, melder den europeiske luftfartskontrollen Eurocontrol.

Anslagsvis 21.000 fly vil ta av og lande på europeiske flyplasser, mot normalt 28.000, opplyser organisasjonen.

— Så å si hele det europeiske luftrommet under 20.000 fot er tilgjengelig, og flytrafikken vil bli forsøkt avviklet i henhold til rutene selv om det er noen restriksjoner i enkelte områder fortsatt, sier Eurocontrol.

Det betyr at trafikken på viktige knutepunkter som Kastrup i København, Heathrow utenfor London, Schipol-flyplassen i Amsterdam, Charles de Gaulle ved Paris, og flyplassene i Frankfurt og München vil gå som normalt i den grad flyselskapene klarer å avvikle sine flyavganger etter oppsatte ruter.

- Glad for å reise

— Jeg har aldri i mitt liv vært så glad for å reise hjem, sier Shahriar Ravari fra San Diego i USA.

Han har kjørt hele veien fra Göteborg i Sverige til Paris for å kunne sette seg på et fly til Los Angeles. Datterens bursdag når han ikke, men nå har han i det minste en flybillett i hende.

— Jeg elsker Frankrike, men å reise hjem er noe annet, fastslår han.

Flere flyginger

Millioner av flypassasjerer er rammet av flystansen som følge av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island.

Den britiske forretningsmannen Chris Thomas har forsøkt å komme seg hjem fra Los Angeles siden torsdag. Han tok først et fly til Mexico by, så til Madrid derfra, og så kjørte han bil fra Madrid til Paris. Derfra tok han tog til London, og siste etappe skulle gå i bil til Wales.

— Hele opplegget er litt sprøtt, men det er best å være på den sikre siden. Ingen ønsker å sitte på det første flyet som styrter i en askesky, sier han.

Visuell navigering

Luftrommet ble gjenåpnet i flere store land tirsdag morgen, deriblant Frankrike og Italia, men i Storbritannia var mesteparten av luftrommet stengt. Stengningen omfattet også Heathrow, som til vanlig er den travleste flyplassen i Europa.

Heller ikke i Tyskland ble luftrommet gjenåpnet tirsdag, men det ble gjort enkelte unntak. Lufthansa opplyste at flyselskapet planla å frakte over 15.000 passasjerer på rundt 200 flyginger i løpet av dagen. Dette tilsvarer kun 11 prosent av det normale antall flyginger.

Den tyske flygiganten ville benytte seg av en spesialtillatelse til å bruke visuell navigering, ikke instrumentnavigering. Pilotene er da i kontinuerlig kontakt med flygelederne, opplyser en talsmann til AFP.

Tysklands nest største flyselskap, Air Berlin, måtte imidlertid kansellere flere flyginger. Ikke på grunn av asken, men fordi passasjerene ikke møtte opp.

Press mot EU

Lufthansa har sammen med blant andre British Airways frontet kravet om å lempe på flyforbudet, og selskapene håpet at tirsdag skulle markere starten på en avslutning av krisen.

EU ga delvis etter for presset mandag kveld og gikk med på å redusere området med flyforbud, men EU-kommisjonen erkjenner at problemene fortsatt ikke er løst.

— Vi vet at det fortsatt er mange problemer for passasjerer på bakken, men vi står overfor en helt ny type krise. Forstyrrelsene i flytrafikken vil vedvare utover i uken, sier EU-kommisjonens talskvinne Helen Kearns.

Vulkanutbruddet under isbreen Eyjafjallajökull spyr nå ut mer lava enn aske og vanndamp, og det er ventet at askeskyen over Europa vil bli mindre onsdag.

Ifølge Verdens meteorologiske organisasjon vil asken trolig endre retning og dreie nordover fra slutten av uken.