Fredag lå prisen på hver lastebiltransport til utlandet gjennom sørvestsvenske Bohuslän omtrent en tusenlapp over vanlig nivå, skrev avisen Expressen. Prisnivået skal gjenspeile at raset har skapt en omvei på mellom seks og ti mil for sjåførene.

Mye av den berørte trafikken går til eller fra Norge. – Når det gjelder innenlands trafikk avventer vi utviklingen, sier Gunnar Ahldén i Schenker, som er ett av Sveriges største spedisjonsselskaper.

Ingen ekstra ferjer

Verken Stena Line eller DFDS har planer om å sette inn ekstra ferjer mellom Sverige og Norge, het det på Expressens nettsider fredag. – Vi snakket med våre transportører torsdag, og fant at det ikke er behov for ekstraavganger, sa Joakim Kenndahl i Stena.

Det fins utstyr som kan forutsi ras av typen som ødela E6 ved Munkedal sør for Strömstad. Men Vägverget valgte ikke å bruke denne utrustningen, medgir geotekniker Mats Christiansson overfor Stockholm-avisen Dagens Nyheter.

– Man kan selvfølgelig være etterpåklok og si at det burde vi gjort. Vi kunne kanskje stanset trafikken en stund slik at utstyret kunne vært satt på plass, sier Christiansson som tilføyer at fagfolk hadde ment at fagfolk betegnet Munkedal-området som trygt.

Fortsatt rasfare

Det var fredag fortsatt fare for flere ras på veistrekningen ved Munkedal, men det hindrer ikke nysgjerrige i å ta seg fram til stedet. Politi og vektere holdt gjennom natten og fredag morgen vakt ved stedet der Europaveien raste ut sent onsdag kveld.

De skal blant annet sikre at folk ikke kommer for å kikke nærmere på ulykkesstedet, der 24 mennesker ble lettere skadd. Et område på 500 ganger 300 meter på en eldre veistrekning som skal erstattes av en nybygd trasé, ble forskjøvet i raset onsdag kveld.

Rundt 15.000 biler må hver dag finne andre veier rundt Munkedal. Køene på vei 172 i Dalsland var fredag formiddag lange, og det svenske veivesenet regner med at strømmen av biler vil øke kraftig fra det nåværende 5.000 biler i døgnet.

BJÖRN LARSSON ROSVALL/SCANPIX