MAGNE GAASEMYR

Amerikanske General Motors (GM) har lenge tronet på toppen som den største bilprodusenten i verden. Men i årets tre første måneder må GM, som lager bilmerker som Opel, Buick, Cadillac, Chevrolet og Saab, se seg slått av Toyota.

Ifølge tall fra selskapene selv har Toyota i de tre første månedene av 2007 solgt 2,35 millioner biler, mens GM opplyser at de regner med å ha solgt 2,26 millioner biler i samme periode.

En grunn til Toyotas fremgang er suksess med hybridbilen Prius som går både på bensin og elektrisitet. GM har på sin side vært nødt til å stenge fabrikker og si opp tusenvis ansatte i USA. Høye drivstoffpriser gjør at folk snur ryggen til de største bensinslukerne

— Ikke mål å bli størst

— Vårt mål har aldri vært å selge flest biler i verden. Vi ønsker bare å bli best på kvalitet. Når det er gjort, vil salget gå av seg selv, sa Toyotas talsmann Paul Nolasco da tallene for første kvartal viste at de hadde gått forbi GM.

Men selv om det ikke er målet, regner kommunikasjonssjef Trygve Larsen i Norges Bilbransjeforbund at Toyota i 2007 vil etablere seg som verdens største målt i antall produserte og solgte eksemplarer. - Med mindre GM svarer med ekstreme virkemidler, i form av rabatter eller finansieringsordninger, legger han til.

— Det går bra med japansk bilindustri, og spesielt bra går det med Toyota. Selskapet er en global spiller, som er inne i alle markeder, enten med produksjon eller salg. Når det gjelder inntjening er også Toyota i en klasse for seg blant bilprodusentene, sammen med BMW og Porsche, men Toyota er overlegent størst, påpeker Larsen.

Kina tredje størst i verden

I kampen for å bevare sin posisjon har GM kastet sine øyne på Kina, som er det raskest voksende bilmarkedet i verden. Sammen med kinesiske investorer er det satt opp en rekke fabrikker som skal produsere GM-biler.

Tilsvarende «joint ventures» har også mange andre vestlige bilprodusenter etablert. Men GM leder an, og er markedsleder i Kina med 876.000 solgte biler i fjor. Målet er å selge ytterlige en halv million biler årlig i Midtens rike.

Totalt produserte kinesiske bilfabrikker rundt syv millioner kjøretøyer i fjor, noe som brakte Kina opp på tredjeplass, etter USA og Japan.

Kinesiske varebiler på vei

Kineserne har så langt vært opptatt av å dekke etterspørselen på hjemmemarkedet. Men Bernd Gottschalk, presidenten i den internasjonale organisasjonen for bilprodusenter OICA, sa da han åpnet den nordamerikanske bilmessen i Detroit i januar at både kinesiske og indiske bilprodusenter planlegger inntog på de europeiske og amerikanske bilmarkedene. Det betyr nye slag om markedsandeler.

Larsen regner med at vi vil se de første rene kinesiske bilmerkene på norske veier om et par års tid. Trolig blir det varebiler.

— Det ligger mye mindre følelser i valg av nyttekjøretøy. Der er pris og økonomi viktigst, du velger ikke varebil fordi den er kul eller for å overgå naboen. Dessuten vil det norske avgiftene spise opp mye av fordelen av lave produksjonskostnader. På varebiler er avgiftene mye lavere, og dermed større sammenheng mellom kostnader og pris.