Spanske aviser gjengir fredag morgen utdrag fra den første samtalen togføreren hadde etter avsporingen, skriver Aftenposten.

«Jeg tabbet meg ut», og «jeg ønsker å dø», er noe av det føreren skal ha sagt, ifølgeavisen El Mundo.

Togføreren innrømmer i den samme samtalen at toget hadde en fart på 190 kilometer i timen da det sporet av, noe ogsådata fra den svarte boksen bekrefter.

Fartsgrensen på stedet er godt under halvparten av dette — 80 kilometer i timen.

- Håper ingen er døde

Vi er mennesker, vi er mennesker. Jeg håper ingen er døde, for det vil ligge tungt på min samvittighet, skal føreren også ha sagt, ifølgeden spanske storavisen El País.

Den samme avisen skriver at Garzón har jobbet 30 år i Renfe, det statseide spanske togselskapet.

Transkripsjonen av radiokommunikasjonen mellom ulykkestoget og jernbanesentralen har ikke blitt bekreftet fra offisielt hold, men inngår i den spanske havarikommisjonens gransking.

Bilde i sosiale medier

Siden år 2000 har Garzón jobbet som maskinist, først som assistent og siden 2003 som togfører.

Han skal ikke tidligere ha vært involvert i kritiske hendelser, men et bilde Garzón har publisert i sosiale medier har fått stor oppmerksomhet etter ulykken. Det viser et speedometer fra et tog med en fart på 200 kilometer i timen. Bildet skal ha blitt publisert 8. mars 2012, ifølge flere spanske medier.

Togføreren befinner seg nå på et sykehus i Santiago, og politiet regner med å starte avhørene i fredag.

Holder vakt på sykehuset

Politiet holder nå vakt ved lokføreren på sykehuset i Santiago de Compostela, og forhørsdommeren som leder etterforskningen etter togulykken, har beordret politiet til å avhøre ham.

Det er ikke kjent hvor hardt skadd den 52 år gamle mannen er.

Ifølge jernbaneselskapet Renfe har mannen mer enn ti års erfaring som lokomotivfører.

UNDERSØKER: En representant for spanske myndigheter tar seg inn i lokomotivet torsdag ettermiddag.