Flere av de store tobakksprodusentene har fordoblet overskuddet siden 2004, skriver den danske avisen Politiken.

– Firmaene flytter i hovedsak til den tredje verden, fordi de fleste potensielle kundene lever der, og fordi landene har den svakeste lovgivningen som i tillegg håndheves dårlig, sier John F. Banzhaf som leder den amerikanske organisasjonen Action on Smoking and Health (ASH).

British-American Tobacco (BAT), som gjennom sin betydelige eierandel i Skandinavisk Tobakskompani også er å finne på eiersiden i JL Tiedemanns Tobaksfabrikk i Norge, henter i dag 65 prosent av sitt overskudd fra land i den tredje verden.

Gratis sigaretter

BAT kontrollerer nå 17 prosent av verdensmarkedet og anklages for å dele ut gratis sigaretter til barn og unge i fattige land for å rekruttere røykere og kapre kunder.

BAT erkjenner at de deler ut gratis sigaretter i flere land, men nekter for at de gis til barn.

– Vi deler ut gratis sigaretter forskjellige steder i verden, men aldri til barn, sier selskapets talskvinne Catherine Armstrong til Politiken.

BAT er ikke alene om å kapre kunder ved hjelp av gratis sigaretter i fattige land, påpeker ASH.

Lakris— og fruktsmak

– De arrangerer ofte rock- og hiphop-konserter for unge i utviklingsland. Der deler de ut gratis sigaretter. De sender også folk til nattklubber og andre steder for å dele ut sigaretter til unge, sier John F. Banzhaf.

I land som India og Singapore lokker Philip Morris de unge med fargerike sigaretter som smaker lakris eller frukt.

– De gjør ganske enkelt sigarettene slik fordi de ser et framtidig potensial i fattige land, sier Per Kim Nielsen som leder organisasjonen Kræftens Bekæmpelse i Danmark.

KLOKKENE RINGER FOR RØYKEN: Klokka tikker ned mot forbud mot røyking i puber og restauranter i elleve av Tysklands 16 stater fra midnatt nyttårsaften.
KAI PFAFFENBACH