Seilbåten «Jotun Artic» ligger står fast, kun omkring 300 kilometer nord for overvintringshavnen Gjøahavn i King Williams Land i Canada.

– Ekspedisjonen klarte så vidt å komme inn i en beskyttet liten bukt før isen fikk presset båten på land. Kartene for dette området er så grove at bukten ikke er avmerket noe sted, rapporterer Knut Espen Solberg via sin far Knut Solberg.

Det var kun pågangsmot og noe hell som avgjorde at de klarte å komme seg unna isens favntak. Den beskyttede bukten, der strømmer og vind ikke presser isen og fartøyet mot land, ligger i Franklin Strait i posisjon N71 grader 43 minutter, W095 grader 30 minutter.

Tett skruis

Solberg og Grønneberg, som er henholdsvis fra Asker og Fredrikstad, og mannskapet på fire canadiere, kan bli i bukten høyst to uker til før vinteren kommer for alvor og de må ut.

– Vind og strømmer kan skifte retning, og dermed er det fortsatt mulighet for at isforholdene kan bli gunstigere og de kan komme seg videre mot Gjøahavn, sier pappa Solberg.

De holder seg varme om bord ved hjelp av dieselfyring.

Det norske fartøyet har selskap med et amerikansk fartøy i bukten. Men lenger sør ved Nordvestpassasjen ligger to andre fartøyer som ikke har greid å komme seg inn bak en beskyttet bukt.

— De ligger i tett skruis, og en av båtene er allerede forlatt og mannskapet har samlet seg på det andre fartøyet som også er i ferd med å bli presset opp på land og inn på fjæresteinene, rapporterer Knut Espen Solberg.

Den canadiske kystvakten er varslet og er på vei med isbryter, men det er uvisst hva den kan gjøre med de havarerte fartøyene som ligger for grunt.

Tredje forsøk

For tredje år på rad forsøker ekspedisjonen «I Roald Amundsens fotspor - 100 år etter» å komme seg gjennom Nordvestpassasjen.

De startet i 2003, på hundreårsdagen for da Amundsen dro ut med «Gjøa» for å finne passasjen. Is stoppet ekspedisjonen både i 2003 og i 2004. Solberg og Grønneberg har dermed opplevd å overvintre både i en inuittlandsby på Nord-Grønland og i arktisk Canada.

– Moderne teknologi og heltemot hjelper lite når isen først setter inn. Vi priser oss lykkelig for at vi så langt både har mannskap og båt i behold, rapporterer ekspedisjonen.

Det er mye verre isforhold i Nordvestpassasjen i dag enn under Roald Amundsens dager. Klimaendringene er årsaken.