TOR OLAV MØRSETH

— Dessverre finnes det en del kinesiske selskaper som ikke bryr seg om patenter, sier Sean O'Driscoll til BT.

Han er konsernsjef i elektronikkgiganten Glen Dimplex, som blant annet eier den norske panelovnprodusenten Nobø Electro.

Etter en messe i Tyskland i februar fikk firmaet en telefon fra noen som hadde vært der og sett på panelovner.

De hadde funnet noen ovner de mente var så godt som helt like de nyutviklede panelovnene til Nobø. Men det var en viktig forskjell: Ovnene var laget av kinesiske Kelon.

— Det blir dessverre vanligere og vanligere å kopiere produkter, design og teknologi. Vestlige selskaper investerer tungt i utvikling, men bare seks måneder senere kan du se kinesiske produsenter lager de samme produktene, sier O'Driscoll.

Giganter samarbeider

I EU og i USA arbeides det nå hardt for å få en rekke land, og spesielt Kina, til å slå hardere ned på kopieringen. EUs industrikommisjonær har utpekt dette til et satsingsområde i 2006.

— Det er tross alt ikke noe vi hårreisende vi ber om. Vi ber bare om at vi konkurrerer på like vilkår, sier pressetalsmann Gregor Kreuzhuber i EU-kommisjonen.

En arbeidsgruppe de to handelsgigantene har satt ned for å arbeide med spørsmålet hadde sitt første møte tidligere i år.

— Dette er bare starten på et samarbeid som vil bli utvidet, sier Kreuzhuber.

Han sier EU ikke har noen gode anslag på hvor mye handelsblokken taper hvert år på grunn av piratkopiering, men slår fast at det dreier seg om milliarder euro.

Ifølge amerikanske myndigheter taper selskaper i USA inntil 3,8 milliarder dollar i året, bare på grunn av kinesisk piratkopiering.

Kinesiske myndigheter har gjentatte ganger avvist kritikken om at de ikke gjør nok, senest onsdag denne uken. På en pressekonferanse i Beijing snakket handelsminister Bo Xilai om beskyttelse av intellektuelle rettigheter.

- Må løses av myndighetene

Ifølge det offisielle kinesiske nyhetsbyrået Xinhua, sa Bo at myndighetene vil strekke seg langt for å styrke slike rettigheter, selv om det går ut over landets økonomi.

— Så vidt jeg kjenner til, er minst 300.000 personer, både politifolk og andre, involvert i beskyttelse av intellektuelle rettigheter i Kina, sa Bo, og la til at 13.000 personer ble arrestert for brudd på reglene mellom 2000 og 2005.

Det er ikke likevel nok, mener Sean O'Driscoll i Glen Dimplex.

På fem år, sier han, har firmaet kjørt 40 saker mot firma som har importert varer Glen Dimplex mener de har rettighetene til. Samtlige er vunnet.

— Hvorfor går dere ikke etter produsentene?

— Det er langt lettere å gå etter importørene i Vesten. Vi har gått til rettslige skritt mot tre kinesiske selskaper. Men sakene ble løst før de havnet i retten, sier O'Driscoll.

Ifølge O'Driscoll har Kelon allerede vært i kontakt med flere av kundene til Glen Dimplex og tilbudt dem billigere panelovner. Nå har O'Driscoll og hans advokater sendt to brev til Kina. Etter det siste, som han sier «ikke var spesielt høflig», har de ikke fått svar.

Han legger til at problemet må løses på myndighetsnivå, og forteller at firmaet er i dialog med myndighetene i flere land for å legge press på Kina.

Over halvparten kopiert

Også norske myndigheter har gjentatte ganger tatt opp kopieringsproblemene med kinesiske myndigheter.

— Våre problemer er ikke i samme størrelsesorden som for eksempel USA, men vi møter de samme problemene, sier ambassaderåd Benedicte Fleischer ved den norske ambassaden i Beijing.

Ifølge Fleischer har både Stressless-stoler fra Ekornes og gjødsel fra Yara blitt kopiert på forskjellige måter i Kina. I tillegg blir cd-er fra artister som M2M og Secret Garden hyppig kopiert i landet.

— Myndighetene her gjør mye, men det er et stort implementeringsproblem. Domstolene er ikke gode nok. Og selv om du skulle nå frem, kan det være vanskelig å få stanset kopieringen, sier Fleischer.

I en undersøkelse Patentstyret gjennomførte i fjor, svarte 96 prosent av et representativt utvalg av norske bedrifter at faren for ulovlig kopiering og etterlikning av produkter, ideer og varemerker vil øke.

32 prosent sa at de har opplevd å bli kopiert eller etterliknet, mens hele 55 prosent av eksportbedriftene hadde opplevd det samme.

Bergens Tidende har vært i kontakt med representanter for Kelon flere ganger, og er blitt lovet svar på våre spørsmål. Svarene kom aldri.