CHRISTINA PLETTEN

Det er høysesong i Phuket. Vanligvis skulle restauranter, barer og hoteller vært fulle av solhungrige europeere. Men det er svært få turister å se. Flodbølgens ødeleggelser og den etterfølgende faren for epidemier og forurensing har gjort at thailandske turistmyndigheter nå må gi næringen krisehjelp.

Thailand har 12 millioner turister i året og tjener 70 milliarder kroner på næringen. De frykter at så mye som to millioner turister kan avbestille ferier til landet i kjølvannet av katastrofen. Landet har ikke råd til å vente med å gå på offensiven. På et krisemøte denne uken bestemte representanter for seks berørte provinser seg for å handle umiddelbart.

Den thailandske statsministeren har sagt at turistindustrien skal gjenreises i løpet av to måneder, og at alle nødvendige tiltak vil bli satt i gang for å forsikre besøkende til landet om at det er trygt å feriere i Thailand. Det er dette budskapet som nå skal bringes videre til et europeisk publikum som i ukevis har blitt påvirket av fryktinngytende mediebilder fra flomkatastrofen.

Skal turnere i Skandinavia

Første trinn i kriseplanen er en sjarmoffensiv mot Skandinavia, Russland og Japan. Mediene skal påvirkes først.

Regjeringen skal invitere minst 1000 journalister til gratis tur til Thailand for å skrive om andre sider av landet enn likhauger, ødeleggelser og savnede europeere.

Allerede midt i februar vil den første gruppen inviterte journalister komme fra Japan, skriver Bangkok Post. I løpet av høysesongen som varer til slutten av april skal PR-maskineriet påvirke så mange pressefolk som mulig til å lage positive saker om Thailand som reisemål. Turoperatører vil også bli tilbudt gratisturer til Thailand.

I tillegg skal representanter for reiselivsbransjen i Thailand på turné i Skandinavia. Allerede denne måneden planlegger landets turistindustri å begynne rundreisene i Norge, Sverige og Danmark for å forsikre skandinavene om at det er trygt å reise til Thailand.

Alle de 18 avdelingene i Tourism Authority of Thailand (TATT) har dessuten blitt bedt om å kjøre reklamekampanjer i over 90 land, og Thailand vil promotere seg aggressivt på reiselivskonferanser over hele verden.

Fotoreklame

Ifølge kriseplanen skal TATT også kontinuerlig sende ut bilder av tsunami-herjete områder som er ryddet og restituert. De fleste av de ødelagte områdene skal etter planen åpne igjen i løpet av februar. Den raske opprydningen er helt nødvendig for å redde livsgrunnlaget, sier lokalbefolkningen.

— En av diskotekene i Patong åpnet allerede dagen etter flodbølgen. Noen syntes det er respektløst og rart. Men folk må ha mat på bordet. Bedriftene våre må overleve som best de kan. Det er det viktigste nå, sier Panuchanat Noowilat, som driver som dykkeinstruktør for turister i Patong.

Det finnes fortsatt en del turister i området som valgte å bli værende etter flombølgen. Men i ukene som kommer vil næringen få merke hvor mange som har avbestilt sine planlagte Thailand-ferier, sier Panuchanat.

— Mange sier de håper på at det skal ta seg opp igjen i februar, når det verste medie-oppstyret formodentlig har gitt seg. Andre frykter det vil ta årevis å gjenvinne turistenes tillit, sier hun.

BAD FOR BUSINESS.</b> I flere uker har verden sett bilder som dette fra Thailand. Nå går landets reiselivsbransje på offensiven for å redde landets renommé som ferieparadis.<p/>FOTO: ØRJAN DEISZ