Nasa nye fly-prototype, X-43a, skal bli det raskeste jetflyet i historien. Flyet når trolig en hastighet på Mach 10, 10 ganger lydens hastighet. Noe som tilsvarer omlag 10.000 kilometer i timen. Den nye jetmotoren kan bli drivmiddel i ultra-raske fly, raketter og gjenbrukbare romfartøyer, selv om en del designmessige problemer gjenstår, skriver New Scientist.

Nasa bygger tre eksemplarer av det 3,7 meter lange og ubemannede flyet. To av dem skal nå en hastighet på Mach 7, og det siste Mach 10. Den nåværende rekordholderen er flyet SR-71 som nådde Mach 3,3.

X-43a skytes ut fra undersiden av vingen til et B-52 bombefly. Hvis alt går etter planene vil den første Mach 7 flyvningen ta sted i juni. I tilfelle vil flyet klatre fra 6.000 til 30.000 meter og fly over 500 nautiske mil i løpet av 8 minutter.

En konvensjonell jetmotor bruker en kompleks serie med turbintrinn for å bremse ned den passerende luftstrømmen til subsonisk hastighet før forbrenning. Motoren i en X-43a kalles for Supersonic Combustion Ramjet Engine (Scram). En scramjet er en kanal uten bevegelige deler. I stedet for turbiner benytter den høy hastighet kombinert med en spesiell utforming for å ta inn, komprimere og blande luft med drivstoff før forbrenning. (Origo)

MODELL: Omtrent slik vil det ta seg ut, fartøyet som skal kunne fly i opptil ti ganger lydens hastighet. (Foto: Reuters/Nasa)