FRANK M. ROSSAVIK

I en tid der flere og flere storbyflyplasser blir kjøpesentre hvor man knapt finner flyene for bare parfyme og konfeksjon, er rolige, rommelige og elegante Tempelhof selve drømmen for mange av oss som ofte reiser til og fra Berlin.

For tre uker siden forsov jeg meg på et hotell i bydelen Schöneberg. Jeg våknet eksakt 55 minutter før flyet til Brussel skulle lette.

Adolf Hitler, tenkte jeg da, Hitler hadde rede på flyplasser. Jeg strakte meg rolig ut, tok en dusj, droppet riktig nok frokosten, gikk ut på gaten, praiet en taxi og 10 minutter senere spaserte jeg gjennom den monumentale, marmorbelagte innsjekkingshallen og hadde god tid.

Slike steder må selvsagt dø i vår tid.

Tapssluk

Zentralflughafen Tempelhof, i sentrum av Tysklands hovedstad, kan ikke ta store fly. Derfor kan den heller ikke by på mangfoldet av reisemål mange nå etterspør. Bygningen er dessuten fredet og kan ikke lett omgjøres til shoppingsenter.

I fjor betjente Tempelhof bare 450.000 passasjerer mellom Berlin og andre mellomeuropeiske byer. Litt av nedgangen sørget Widerøe for da selskapet la ned sin rute fra Oslo for tre år siden.

Zentralflughafen Tempelhof er blitt et tapssluk for det enda større tapssluket Berlin by. Senatet der vedtok tidlig i vår å avlive Tempelhof 31. oktober i år. Trafikken skulle overføres til Tegel, en liten og overbelastet flyplass nord i byen.

I løpet av noen år — ganske mange, tror de fleste - er det meningen at flunkende nye Berlin Brandenburg International skal stå klar der Schönefeld, den gamle DDR-flyplassen, nå ligger, to mil fra sentrum. Da skal også Tegel legges ned.

En allianse av flyselskap, forretningsfolk og lokale Jan Erik Vold'er har kjempet mot nedleggelsen av Tempelhof. Både politikk og jus er tatt i bruk. Men vennealliansen var i ferd med å resignere. Noen av flyselskapene som var med på protesten har alt flyttet til Tegel, andre hadde vedtatt å gjøre det.

Vakker

Men for et par uker siden kom en rettsavgjørelse som opphever nedleggingsvedtaket. I sine premisser har politikerne nemlig forbeholdt seg retten til å gjenåpne Tempelhof igjen, hvis den nye storflyplassen blir forsinket. Mange er nemlig på krigsstien også mot utbyggingsplanene i Schönefeld.

Lovverket åpner ikke for halvveis å nedlegge en flyplass, sier retten. Enten får politikerne legge ned ordentlig eller så får de la være.

Hva som nå skjer, er uvisst. Politikerne kan vedta nedlegging på nytt, med andre premisser. Men mange tror nå Tempelhof overlever til 2006. Selskapene som har brukt flyplassen er i ferd med å flytte tilbake, eller annullere sine flyttevedtak.

Og mange berlinere gleder seg, ikke bare fordi det er kjekt å ha en flyplass i sentrum. Tempelhof har en plass i berlinernes hjerte fordi den er vakker og i enda større grad av historiske grunner.

Rosinbomber

Da Bergens Tidende hev seg på en omvisning på Tempelhof, like før den overraskende rettsbeslutningen, stod disse faktorene naturligvis sentralt.

Elke Dittrich er en av mange guider som de siste månedene har tatt imot hordene som ville se nærmere på Tempelhof før den ventede nedleggingen.

Hun har tatt doktorgraden på arkitekt Ernst Sagebiel, mannen som tegnet flyplassen, med Adolf Hitler og Luftwaffe-sjef Hermann Göring hengende over skuldrene på 1930-tallet.

Dittrich forteller entusiastisk om den monumentale, men likevel stilrene og rolige arkitekturen. Om hvordan Tempelhof vant tyske hjerter, særlig under luftbroen i 1948-49. Da ble veiene til Vest-Berlin gjennom DDR stengt av sovjetiske styrker. Fly med mat og andre forsyninger landet i Tempelhof - i noen perioder med 90 sekunders mellomrom. Mange fly kastet ut «rosinbomber» fra luften - med sjokolade og andre godterier til den isolerte befolkningen.

Blant verdens største

— Hitler ville at Tempelhof skulle bli verdens største flyplass for både militær og sivil luftfart, og et knutepunkt for Det tredje rike, forteller Elke Dittrich.

Men han ble aldri ferdig før krigen var tapt. Da amerikanerne bombet Berlin, sparte de Tempelhof. De ville bruke den selv etter krigen. Som okkupasjonsmakt fullførte USA byggearbeidene. Sporene etter amerikanere er lette å se over alt. En basketballbane med fulle mål er perfekt plassert i en av hallene.

Elke Dittrich synes det er vemodig om tiden nå snart innhenter Tempelhof. Men hun har selv bodd ved flyplassen i en tid da trafikken var større enn i dag. Da rev bensinstanken ofte i nesen.

— Å nedlegge gir en miljøgevinst, om da ikke hele området bygges ut ...

Det siste er det liten fare for. Berlin har nok arealer, boliger og kontorbygg. Tempelhofs 300.000 fredete kvadratmeter gulvflate - vi snakker om en av verdens største bygninger - og 3,8 hektar av rullebaner og gress trenger ingen egentlig, virker det som.

STILREN: Tempelhof er en romslig flyplass som er enkel å finne frem på.
POPULÆRT MÅL: Tyskere og andre kommer i horder til Zentralflughafen Tempelhof. Da får guide Elke Dittrich en ny mulighet til å legge ut om sitt favorittema.<br/>FOTO: GORM K. GAARE