Observatoriet mottar røntgensignaler som tyder på at det sorte hullet sender ut røntgenstråler som varierer i intensitet med en syklus på syv og en halv time. Det sorte hullet i galaksen Cincinus er 50 ganger mer massivt enn Solen, sier forskere ved Pennsylvania State University.

Cincinus ble oppdaget for 25 år siden. Inntil da hadde den vært skjult av støv i vår egen galakse, Melkeveien.Den sykliske variasjonen i røntgenstråleintensiteten har tidligere ikke vært observert i en galakse så langt fra Melkeveien.

Et sort hull er et objekt som har så høy tetthet at ingenting, selv ikke lys, slipper unna gravitasjonskreftene som hersker. Supermassive sorte hull ligger som regel i sentrum av galakser og har en masse som er mange ganger Solens. Stellare sorte hull er mye mindre, og antas å være dannet som resultat av kollapsen til en enkelt stjerne.

Gravitasjonskreftene forårsaker en spiral av støv og gass som beveger seg i ekstrem hastighet mot objektets senter. Hastigheten får stoffet opp i temperaturer høye nok til at det sender ut røntgenstråler.

En rapport om forskningen publiseres i juli-utgaven av Astronomical Journal.(Origo)