Privateide Radio Caracas Television (RCTV) var kjent som opposisjonens fremste talerør og støttet åpent kuppforsøket mot president Hugo Chávez i 2002.

Chávez tilga dem aldri, og noe av det første han gjorde etter å ha blitt gjenvalgt i 2006 var å trekke tilbake RCTVs lisens.

Natt til mandag overtok det statlige fjernsynsnettverket TVes sendenettet til stasjonen, til hissige protester fra opposisjonen i landet.

Lørdag deltok flere tusen mennesker i en livlig demonstrasjon i hovedstaden Caracas, som ble møtt av like mange Chávez-tilhengere som jubler over stengningen.

Søndag brukte politiet tåregass og vannkanoner for å holde flere hundre demonstranter på avstand fra den statlige kommisjonen for telekommunikasjon, bare timer før RCTV skulle gå av lufta.

Kommisjonen fornyet lørdag sendelisensen til den privateide fjernsynsstasjonen Venevision som også støttet kuppet i 2002, men som siden har tonet ned kritikken av Chávez.

STENGT NED: Marcel Granier, eieren av RCTV (Radio Caracas TV).
STRINGER/VENEZUELA