Bergensrederiet sender vanligvis 2-3 skip gjennom Suezkanalen og Adenbukten per uke. Nå skal skipene gå rundt Sør-Afrika og Kapp det gode håp i stedet.

– Vi vil ikke lenger utsette mannskapet for risikoen for å bli kapret, sier konserndirektør Terje Storeng i Odfjell SE.

I slutten av september ble selskapets skip «Bow Cedar» forsøkt kapret utenfor Jemen.

Måtte forsvare seg

– Vi ble tatt igjen av en speedbåt som la seg mot oss. Vi slo full alarm med vannkanoner, steam og røyk. Båten fortsatte å prøve å legge seg inn mot oss. Vi holdt på i 20-25 minutter før den snudde og stakk av gårde, sa Andre Lillebø, pumpemann om bord, til bt.no samme dag.

– Det kan umulig være kjekt for mannskapet å seile i et så spent område. Jeg regner med at denne avgjørelsen blir tatt godt imot, sier Storeng.

Millionutgift

Ulempen er imidlertid åpenbar: Når rederiet dropper snarveien gjennom Suezkanalen, betyr det opptil 12 dagers ekstra seiling.

– Det betyr en betydelig merkostnad, men nøyaktig hvor mye er vanskelig å si. Et typisk fartøy koster 25.000 dollar per dag bare i driftskostnader. I tillegg kommer tapte inntekter. Vi appellerer til kundene våre om å ha forståelse for at dette tiltaket er nødvendig, sier Storeng.

Senest i dag ble en saudiarabisk oljetanker kapret utenforkysten av Øst-Afrika, melder NTB. Tankeren «Sirius Star» var lastet med to millioner fat olje og er det hittil største skipet som er kapret i området. Det er foreløpig usikkert om piratene fortsatt har kontroll over fartøyet.

Odfjell SE er trolig det første større rederiet som velger å unngå Adenbukten. Storeng er skuffet over at det ikke er gjort mer for å få bukt med piratvirksomheten.

– Vi har vært i kontakt med myndighetene både i Norge og Singapore om problemet. Innsatsen hittil har ikke stått i stil med den hensynsløse framferden til piratene som best kan beskrives som organisert kriminalitet, sier han.

PRIVAT
RISIKOOMRÅDET: Adenbukten og farvannet utenfor Somalia er mest utsatt for piratene.