I april i år økte salget på «Systemet» med 10,8 prosent i forhold til samme måned i fjor. Generaldirektør Gunnar Ågren i Folkhälsoinstitutet mener man nå har nådd en grense.

– En viktig grunn til at salget øker, er nok høykonjunkturen. Folk har ganske enkelt god råd, og da vet vi av historisk erfaring at en del av pengene går til alkohol, sier Systembolagets informasjonssjef Björn Rydberg til Stockholm-avisen Svenska Dagbladet.

Markedsføring

Men Gunnar Ågren mener det økende alkoholsalget også er en følge av at Systembolaget har drevet en nærmest aggressiv markedsføring. – De har i en årrekke markedsført seg svært aktivt, og satset på kjappe salgsordninger og lørdagsåpne butikker, sier han.

– De har gjenerobret mye av markedet, samtidig som vi tror at innførselen av alkohol ved utenlandsreiser har gått ned. Det er bra, men nå har vi nådd en grense der Systembolaget må avholde seg fra å oppmuntre til enda mer handel, framholder Ågren.

Björn Rydberg sier på sin side at Systembolaget ikke vil gi kundene noe de kan oppleve som dårligere service. For øvrig er det et politisk spørsmål om noe skal endres, framholder informasjonssjefen overfor TT.

«Udramatisk»

Sveriges minister for folkehelse Maria Larsson ser heller ingen grunn til å gripe inn for å få ned salget på Systembolaget. Så lenge innførselen av alkohol stuper og det totale forbruket går ned, er det ingen grunn til å dramatisere situasjonen, mener hun.

Norske kunder handler stadig mer øl, vin og brennevin på Systembolaget. I første kvartal i år økte denne grensehandelen med vel 14 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor, mye takket være store avgiftsforskjeller mellom «Systemet» og Vinmonopolet.

En sterk norsk krone bidro også til at det ble gunstig for alkoholbrukere å handle i Sverige. Til sammen kjøpte nordmenn 179.000 liter brennevin, en million liter vin og 1,3 millioner liter øl i Sverige i månedene januar-mars.