Den norske finansakrobaten Christen Ager-Hanssen var en av hovedaksjonærene i selskapet.

– Vi har ikke tilstrekkelig med penger for å opprettholde virksomheten lenger, forklarer administrerende direktør Finn Thaulow til TT.

Alle de om lag 2.500 passasjerene som skulle ha reist med selskapets fly fredag, fikk beskjed via sms natt til fredag om at samtlige avganger var innstilt.

Torbjörn Vadin var en av passasjerene som ble rammet. Da han ankom Arlanda flyplass utenfor Stockholm tidlig fredag morgen, fikk han vite at flyet hans til Göteborg var innstilt.

– Jeg visste ingenting før jeg kom fram til innsjekkingsskranken, forteller han til TT. Han forsøkte i morgentimene å få booket om billetten til et annet selskap.

Det danske lavprisselskapet Sterling har satt inn egne fly på de to rutene som er hardest rammet av konkursen, Malmö— Stockholm og Göteborg-Stockholm. Selskapet har også tilbudt samtlige Fly Me-passasjerer å fly med dem på sine billetter. Strandede passasjerer i utlandet får tilbud om å fly gratis hjem med Sterling.

Ikke overrasket

Markedet for lavprisfly generelt er bra og i vekst. Om lag 30 prosent av all flytrafikk i Europa skjer nå med lavprisselskaper.

– Man kan ikke trekke noen konklusjoner om bransjen på grunn av konkursen i Fly Me, sier flyanalytiker Anders Lidman i bransjeforeningen Svenskt Flyg. Han er ikke overrasket over konkursen til Fly Me.

– Selskapet har en dårlig forretningsidé med et dårlig rutenett, sier han.

Norsk sjef

I en pressemelding opplyser styret i lavprisselskapet at bankforbindelsen har sagt stopp, og at selskapet derfor ikke lenger ser seg i stand til å fortsette driften.

– Styret i Fly Me Sweden AB har derfor besluttet å stanse alt billettsalg og alle flyginger med umiddelbar virkning og la alle fly bli stående på sine hjemmebaser, heter det i pressemeldingen. Hva som skjer med selskapets 220 ansatte er uvisst.

Nordmannen og SAS-veteranen Finn Thaulow overtok som administrerende direktør i Fly Me i 2006, men selskapet har de siste månedene slitt med å få inn penger til en emisjon.

Maktkamp

Flere av aksjonærene var skeptiske og solgte seg ut, og bitter maktkamp og informasjonsrot har preget selskapet. Finansmannen Christen Ager-Hanssen eier 28 prosent av aksjene i Fly Me. Han ble av flere norske medier kåret til Norges rikeste mann i 2000, på bakgrunn av angivelige verdier han kontrollerte gjennom investeringsselskapet Cognitions.

Fire år senere ble 45-åringen slått personlig konkurs av svenske skattemyndigheter. Offisielt er det derfor samboeren som står oppført som eier i Fly Me, skrev Dagens Næringsliv i oktober.

Johan Nilsson