Sent kvelden før forsøkte noen å ødelegge det elektroniske utstyret ved en bomstasjon i Ålkistan nord i byen. Vedkommende helte ildsfarlig væske over utstyret og tente på, men brannen ble oppdaget av vektere som fikk slukket ilden med snø.

Ved Norrtull nord i Stockholm hadde noen hengt opp et banner med protester mot finansbyråd Annika Billström. Og i et parkeringshus i Vällingby nordvest i byen ble det natt til tirsdag stjålet en såkalt transponder, eller brikke.

Signal

Brikken plasseres i bilens frontrute og sender et elektronisk signal til bomstasjonen om at avgift er betalt, et kjent system for norske bilister. Rundt 400.000 Stockholm-bilister hadde skaffet seg slike brikker foran tirsdagens forsøksvise innføring av bomring.

Til tross for tallrike protester og en håndfull mer alvorlige episoder, fløt trafikken inn til Stockholms sentrale områder tirsdag morgen og formiddag greit. Vägverkets prosjektsjef Birger Höok var på plass ved Norrtull og var foreløpig fornøyd.

– Det er for tidlig å si noe særlig om hvordan dette går. Hittil har det gått bra, men først mandag til uken vil systemet virkelig bli satt på prøve, da trafikken kommer i gang for alvor etter den lange jule— og nyttårstiden, sa Höok til nyhetsbyrået TT.

Forsøk

I en forsøksperiode fram til 1. august i år må alle bilister betale for å kjøre inn til eller ut fra Stockholm sentrum. Folk kan enten betale kontant ved passering av bomstasjoner, eller få bestilt brikke gjennom en lokal 7-Eleven eller Pressbyrån (Sveriges parallell til Narvesen).

På det administrative plan dreier det seg om et enormt eksperiment. Blant annet regner myndighetene med å skrive ut en million gebyrer for ubetalte passeringer hver eneste uke – og alle disse gebyrene kan påklages juridisk.

Både trafikkmyndighetene, skattefuten og rettsvesenet vil dermed trolig få nok å gjøre fram til høsten. Da skal Stockholms rundt 760.000 innbyggere selv få avgjøre bompengeordningens skjebne i en folkeavstemning.

Et stort internasjonalt medieoppbud var på plass for å dekke åpningen av bomringen i Stockholm tirsdag. Spesielt var mange pressefolk fra Danmark og Finland på plass, ettersom både København og Helsingfors vurderer å bygge bomringer.

MÅ PUNGE UT: Tirsdag måtte svenske bilister for første gang betale en «miljøavgift» på vei inn og ut av hovedstaden Stockholm. Størrelsen på avgiften varierer med hvilken tid på døgnet man velger å kjøre, og det er dyrest å kjøre i rush-tiden. Rundt 400.000 Stockholm-bilister hadde inntil tirsdag skaffet seg bompengebrikke.
SCANPIX
KREATIVT: Den svenske kreativiteten kjenner ingen grenser når det drar seg til. Motormännens Riksförbund protesterte tirsdag mot de nye veiavgiftene i Stockholm sentrum ved bl.a. å frakte sine biler gjennom «ringen» lastet på og hengende bak en bergingsbil for på den måten å unngå avgiftsbelastning.
SCANPIX